تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

5/5 - (1 امتیاز)

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

محیط کار عکاس، به عنوان یک عامل مهم در مدیریت رنگ در عکاسی، تأثیر قابل توجهی بر کیفیت نهایی تصاویر دارد. تاثیرات منابع نوری موجود در محیط کار، رنگ دیوار های اطراف، وجود سطوح بازتابنده بخشی از عواملی است که بر مدیریت رنگ در عکاسی تاثیر گذار است. بنابراین، برای دستیابی به تصاویر با رنگ‌های دقیق و مطلوب، عکاسان باید به این عوامل توجه کنند و تلاش کنند تا محیط کار خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تأثیر منفی بر مدیریت رنگ در عکاسی نداشته باشد. در این پست به بررسی عوامل تاثیر گذار و راهکارهای موجود صحبت می کنیم.       

 

چشم انسان و درک رنگ

به عنوان یک اصل کلی می دانیم که رنگ هایی که ما را احاظ کرده، مستقیماَ بر درک ما از آنچه به عنوان رنگ خنثی درنظر می گیریم تاثیر گذار است. وجود رنگ های متنوع، کنتراست زیاد و منابع نوری مختلف، درک شما را از رنگ به اشتباه می اندازد. برداشت اشتباه از رنگ ها قاعدتاَ منجر به تنظیمات ناخواسته و اشتباه در زمان ادیت و ویرایش عکس در نرم افزار لایت روم و نرم افزار فتوشاپ می شود. برای اطلاع بیشتر در خصوص مدیریت رنگ و چشم انسان کلیک کنید.

 

حذف عوامل مزاحم از محیط کار

برای کاهش تاثیرات ناخواسته رنگ ها و منابع نوری اضافی در محیط بایستی نسب به حذف این عوامل اقدام کنیم. استفاده از رنگ خاکستری خنثی در محیط، باعث ایجاد تمرکز بر روی مانیتور می شود. اگر فکر می کنید که استفاده از رنگ خاکستری انتخاب مناسبی نیست و چشم شما به آن عادت نخواهد کرد، سخت در اشتباه هستید. چشم انسان به سرعت خود را با موقعیت های جدید وفق می دهد.

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

 

تلویزیونی را تصور کنید که تصویری بسیار اشباع یا با دمای رنگی سرد به شما نمیش می دهد. در نگاه اول، تصویر نامناسب است. اما بعد از یک ساعت تصویر خوب به نظر می رسد. صرفا تطبیق پذیری چشم انسان باعث این موضوع می شود. همین اتفاق در مورد مانیتور و محیط کاری که در آن مشغول ویرایش عکس هستید می افتد. اما متاسفانه به دلیل تاثیر رنگ های پیرامون بر درک انسان، منجر به ایرادات رنگی در ادیت عکس می شود.

 

رنگ دیوار محیط کار برای عکاس

در لابراتوارهای چاپ عکس برای حذف تاثیرات ناخواسته رنگ های مختلف، از رنگ خاکستری خنثی برای دیوارهای محیط استفاده می کنند. از لحاظ تئوری استفاده از رنگ  Munsell N8 بهترین گزینه برای دیوارهای محیط کار عکاس است. این رنگ صرفاَ خاکستری خنثی نیست. بلکه حاوی ترکیب مساوری از رنگ های موجود در طیف نور است. یعنی قرمز، نارنجی، زرد، سبز،آبی، نیلی و بنفش.  متاسفانه تهیه این محصول در ایران کار ساده ایی نیست.

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

 

مزیت اصلی رنگ Munsell N8  انعکاس نور کاملا خنثی خاکستری است. در حالی که سایر رنگ ها، باعث تغییر درک انسان از رنگ می شود و تاحدودی رنگ ها به سردی و یا گرمی در شرایط نوری متفاوت تمایل پیدا می کنند. به دلیل مات بودن رنگ، از انتشار رنگ سایر اجسام موجود در محیط کار عکاس نیز جلوگیری می شود.

 

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

 

رنگ خاکستری خنثی بر روی دیوار، بخش بزرگی از عوامل مزاحم در محیط کاری عکاس را از بین می برد. همچنین به عکاس اجازه می دهد بدون بازتاب رنگ های ناخواسته بر روی مانیتور، عکس خود را در نرم افزار فتوشاپ ویرایش کند. تاثیر این ویژگی را در سطوح حرفه ای نادیده نگیرید.

اگر محیط کار اختصاصی برای ادیت عکس دارید، از رنگ خاکستری خنثی استفاده کنید. نتیجه رضایت بخش خواهد بود.

 

 

تاثیر دمای محیط کار بر مدیریت رنگ

وقتی اتاق از نظر فیزیکی دمای اتاق سردتر می شود، رنگ های مانیتور گرم تر می شود و بالعکس. مانیتور های حرفه ای Eizo دارای یک سنسور داخلی برای جبران این مشکل است.  اگر بتوانیم دمای اتاق را ثابت نگه داریم، بسیار مفید خواهد بود. به این موضوع بایستی رطوبت را نیز اضافه کرد.

 

میز کار و مدیریت رنگ در عکاسی

در زمان ادیت عکس، تا جای ممکن اشیاء مزاحم را از زاویه دید خود حذف کنید.  ساده لوحانه ست اینکه فکر کنیم استفاده از یک میز چوبی قهوه ای زیر مانیتور، تاثیر مخربی بر روی ویرایش رنگ ندارد. اگر تغییر میز برای شما امکان پذیر نیست از یک پوشش با رنگ خاکستری خنثی و مات بر روی میز استفاده کنید.

تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

 

 

نورپردازی محیط کار عکاس

استفاده از منابع نوری با دمای رنگی مختلف یکی از راهکارهای ایجاد جذابیت برای فروش محصول در پشت ویترین مغازه هاست. این موضوع به صورت عمدی با قصد تحریک کردن مشتری به خرید انجام می شود. اما کاربردی برای عکاس ندارد.

نور خورشید یکی از نامناسب ترین منابع نوری برای ادیت عکس است. دمای رنگ نور طبیعی در ساعات مختلف روز یکسان نیست و این بر درک شما از رنگ تاثیر می گذارد. حتی استفاده از پرده با رنگ نامناسب می تواند دمای رنگ نور ورودی را تغییر داده و این مشکل را دوچندان نماید. برای اطلاع بیشتر در خصوص نور محیط برای ادیت عکس و فیلم کلیک کنید.

 

استفاده از نور طبیعی برای انجام امور روزانه گزینه مناسبی است اما برای ویرایش عکس، نور طبیعی گزینه مطلوب نیست.

 

دمای رنگ مانیتور کالیبره بر اساس کلوین 6500 تنظیم می شود. این تنظیم یک استاندارد جهانی برای کالیبره مانیتور است. بنابراین توصیه کلی این است که دمای رنگ منابع نوری محیط کار عکاس بر اساس همین دمای رنگ خریداری شود. ترکیب لامپ مهتابی، لام تنگستن و یا نور led رایج ترین اشتباه در محیط کار عکاس است. CRI یا شاخص نمود رنگ نیز یکی از ویژگی مهم منابع نوری مورد نیاز عکاس است.

 

دمای رنگ توصیه شده برای مقایسه نسخه چاپی عکس با مانیتور دمای رنگ 5500 است.

 

دسکتاپ و مدیریت رنگ

بسیاری از مردم از عکس های بسیار زیبا برای پس زمینه مانیتور خود استفاده می کنند. اما این موضوع برای یک عکاس مفید نیست. استفاده از رنگ خاکستری برای پس زمینه سیستم عامل ویندوز و مک و همچنین نرم افزار فتوشاپ ضروری است.

 

هود مانیتور

استفاده از هود مانیتور به روش ارزشمند برای محاظت از سطح مانیتور در برابر نورهای سرگردان است. دقیقا همان کاری که هود لنز دوربین عکاسی انجام می دهد. این موضوع باعث می شود درک شما از کنتراست مانیتور تغییر نکند. همچنین باعث کاهش فشار بر چشم کاربر می شود.

 

 

منبع نوری برای بررسی نسخه چاپی

استفاده از منابع نوری شبیه نور مطالعه رو میزی با دمای رنگی کنترل شده بهترین گزینه است. در این تجهیزات غالباَ دمای رنگی 6500 و دمای رنگی 5000 وجود دارد. در اکثر موارد برای بررسی نسخه چاپی عکس از دمای رنگی d50 استفاده می شود. این دما تا حدودی گرم تر از دمای D65 است. به این دلیل که دمای رنگ کاغذ عکس به دلیل ماهیت ساخت آن تاحدودی سرد است.  برای اطلاع بیشتر کلیک کنید.

 

 

 

جمع بندی تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ

اغلب از اینکه در هنگام بحث در خصوص مدیریت رنگ در عکاسی اشاره ای به تاثیر محیط کار بر مدیریت رنگ در عکاسی نمی شود، تعجب می کنم. سادگی و مقرون به صرفه بودن فرآیند اصلاح محیط کار و تاثیر مثبت آن در مدیریت رنگ در عکاسی را نبایستی کم اهمیت دانست. به صرف کالیبره کردن لپ تاپ، فرآیند مدیریت رنگ تمام نمی شود. مدیریت رنگ یک فرآیند مستمر در عکاسی است.

 

 

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس