مدیریت رنگ در فایل raw

5/5 - (2 امتیاز)

مدیریت رنگ در فایل raw

 

مدیریت رنگ در فایل raw

عکاسان زیادی هستند که فقط در حالت jpg عکاسی می کنند. یکی از علل استفاده از فرمت jpg عکاسی با سرعت بالاست. از طرفی پیچیدگی های ویرایش عکس با فرمت raw نیز یکی از دلایل اصلی عدم عکاسی با فرمت خام است. اما بدانیم عکاسی با فرمت خام، گامی بسیار اساسی برای دستیابی به ظرفیت های ثبت رنگ صحیح توسط دوربین عکاسی است.

فایل raw

فایل raw شامل طیف کاملی از اطلاعات رنگی است که دوربین عکاسی Dslr قادر به ثبت آن است. در حالی که اطلاعات عکس با فرمت jpg از جمله وضوح، اشبع، میزان نویز و فضای رنگی آن قابل تغییر نبوده و توسط مکانیسم داخلی دوربین عکاسی تعیین می شود. تغییر هر کدام از این موارد، باعث تخریب فایل jpg می شود.

 

مدیریت رنگ در فایل raw

عمق رنگ

یکی دیگر از معایب فایل jpg عمق رنگ آن است. این فرمت 8 بیتی است. 8 بیت توانایی کمی برای تحمل ویرایش های سنگین در نرم افزار فتوشاپ را دارد. از طرفی فایل خام حاوی داده های خالصی است که بایستی توسط نرم افزار لایت روم و فتوشاپ روی مانیتور کالیبره، رمزگشایی شود. به همین دلیل در مقایسه با فایل jpg رنگ های بسیار متفاوتی دارد.

از طرفی فرمت های خام معمولاً عمق رنگ بالاتری نسبت به سایر فرمت های فایل تصویری مانند JPEG یا TIFF ارائه می دهند. عمق رنگ به تعداد بیت های استفاده شده برای نمایش هر کانال رنگی در یک تصویر اشاره دارد و محدوده رنگ هایی را که می توان نمایش یا چاپ کرد را تعیین می کند.

مدیریت رنگ در فایل raw

 

اکثر فرمت‌های خام عمق رنگی بین 12 تا 14 بیت در هر کانال ارائه می‌دهند که امکان ثبت و پردازش طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به 8 بیت در هر کانال مورد استفاده در JPEG و سایر فرمت‌های تصویر فشرده فراهم می‌کند. این افزایش عمق رنگ می تواند به ویژه هنگام کار با تصاویری که دامنه دینامیکی گسترده ای دارند، مانند عکس های منظره یا معماری با هایلایت های روشن و سایه های عمیق، مفید باشد.

یکی از مزیت‌های کار با فرمت‌های خام این است که به شما امکان می‌دهند تا عمق رنگ کامل تصویر اصلی را در سراسر گردش کار خود حفظ کنید. هنگامی که یک فایل خام را در یک برنامه پردازش تصویر باز می کنید، می توانید نوردهی، کنتراست و سایر تنظیمات را بدون از دست دادن هیچ یک از اطلاعات رنگ اصلی تنظیم کنید. این بدان معناست که شما می توانید تنظیمات دقیق تری روی تصویر انجام دهید و نسبت به سایر فرمت های فایل تصویری به دقت رنگ بالاتری دست پیدا کنید.

 

فضای رنگی

به لطف تنظیمات تا حدی گمراه کننده دوربین عکاسی، این تصور رایج وجود دارد که امکان انتخاب فضای رنگی از جمله Adobe RGB و sRGB برای عکاسی در حالت raw مانند عکاسی در حالت jpg وجود دارد.

اما این موضوع صحیح نیست. زیرا فایل خام فضای رنگی مشخصی ندارد. در عمل عکاس با مشخص کردن فضای رنگی در نرم افزار فتوشاپ، تصویر را در فضای رنگی دلخواه خود و براساس توان بازتولید رنگ مانیتور مشاهده می کند. برای همین شما می توانید به راحتی بین فضاهای رنگی مختلف تصویر خود را جابجا کنید.

 

فایل RAW در مرور زمان

این موضوع تا حدودی قابل درک نیست. اما به لطف پیشرفت های مداوم در نرم افزار لایت روم و نرم افزار فتوشاپ برای ویرایش فایل خام، امکان تولید نتایج با کیفیت تر نسبت به سال های گذشته، وجود دارد.

جدا از زمان صرف زمان بیشتر برای ویرایش عکس، فایل خام از هر نظر بر فایل JPG برتری دارد.

 

 

فایل خام در برند های مختلف

یک “فرمت خام” وجود ندارد که همه برندهای دوربین عکاسی از آن استفاده کنند، زیرا هر سازنده فرمت اختصاصی خود را برای ذخیره داده های تصویر خام دارد. در اینجا برخی از رایج ترین فرمت های خام مورد استفاده توسط مارک های محبوب دوربین عکاسی آورده شده است:

  • دوربین عکاسی کنون با فرمت های CR2، CR3
  • دوربین عکاسی نیکون با فرمت های NEF، NRW
  • دوربین عکاسی سونی با فرمت های ARW، SR2، SRF
  • دوربین عکاسی فوجی فیلم با فرمت RAF
  • دوربین عکاسی پاناسونیک با فرمت RW2
  • دوربین عکاسی الیمپوس با فرمت  ORF
  • دوربین عکاسی پنتاکس با فرمت های PEF، DNG

البته در برخی از برندهای دوربین عکاسی مانند Leica و Hasselblad نیز از فرمت Adobe DNG (Digital Negative) به عنوان گزینه ای برای ذخیره داده های تصویر خام استفاده می کنند. DNG یک استاندارد باز است که می تواند توسط هر سازنده دوربین استفاده شود و توسط اکثر نرم افزارهای ویرایش تصویر پشتیبانی می شود.

 

فرمت DNG

فرمت DNG، مخفف Digital Negative، یک فرمت فایل استاندارد باز برای ذخیره داده های تصویر خام از دوربین عکاسی دیجیتال است. این فرمت توسط شرکت Adobe توسعه یافت. برای اولین بار در سال 2004 به عنوان راهی برای ارائه یک فرمت جهانی برای فایل های تصویر خام معرفی شد.

فایل‌های DNG شامل تمام داده‌های تصویر اصلی گرفته‌شده توسط سنسور دوربین عکاسی، از جمله اطلاعات رنگ، مقادیر روشنایی و سایر ابرداده‌ها هستند. این فرمت جایگزینی غیر اختصاصی برای فرمت های خام مورد استفاده توسط بسیاری از سازندگان دوربین عکاسی است.

 

 

یکی از مزایای استفاده از فرمت DNG استفاده از روشی استاندارد برای کار با فایل های تصویر خام در برنامه ها و پلتفرم های مختلف نرم افزاری است. فایل‌های DNG را می‌توان در طیف وسیعی از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، از جمله Adobe Photoshop، Lightroom، و Camera Raw استفاده کرد. علاوه بر این، از آنجا که DNG یک استاندارد باز است، مشمول محدودیت‌های قانونی یا فنی مشابه فرمت‌های خام اختصاصی نیست. برای همین عکاسانی که می‌خواهند دسترسی طولانی‌مدت به فایل‌های تصویری خود را تضمین کنند، مفید باشد.

 

تبدیل فایل های خام به فرمت DNG راهی مطمئن برای استفاده مجدد فایل در سال های آتی می باشد. جایی که دیگر نرم افزارهای ویرایش عکس از فرم های قدیمی تر پشتیبانی نمی کند.

 

جمع بندی مدیریت رنگ در فایل raw 

عکاسی با فرمت raw نقش مهمی در مدیریت رنگ ایفا می کند. زیرا حاوی اطلاعات سنسور دوربین عکاسی است. این اطلاعات برای تولید تصاویر با کیفیت بالا و با دقت رنگ مورد استفاده قرار گیرند. هنگام کار با فایل‌های خام، بایستی از فرآیند مدیریت رنگ آگاه باشیم. تا مطمئن شوید که رنگ‌هایی که روی مانیتور کالیبره می‌بینید دقیقاً رنگ‌های تصاویرتان را نشان می‌دهند. نکته مهم دیگر هنگام کار با فایل های خام، استفاده از فضاهای رنگی مختلف است که محدوده رنگ هایی را که می توان نمایش یا چاپ کرد را مشخص می کند. 

با عکاسی با فرمت raw و پردازش تصاویر در قالب خام با عمق بیت بالا، می توانید اطمینان حاصل کنید که با دقیق ترین و دقیق ترین اطلاعات رنگ ممکن کار می کنید. این موضوع می تواند منجر به نتایج بهتر و نمایش رنگ دقیق تر در خروجی نهایی شما شود.

ایده خوبی است که فایل های خام خود را به فرمت استانداردی مانند DNG تبدیل کنید. تبدیل به فرمت DNG می تواند به اطمینان از سازگاری با طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی نرم افزاری و سیستم عامل ها کمک کند.

 

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس