مدیریت رنگ و نور سنجی

5/5 - (1 امتیاز)

 

مدیریت رنگ و نورسنجی

سرمایه گذاری در خرید لنز با کیفیت و همچنین جلوگیری از ورود نورهای سرگردان به لنز دوربین عکاسی از طریق هود لنز اولین قدم مدیریت رنگ است. اما نوردهی و نورسنجی صحیح صحنه نیز یکی از حیاتی ترین مراحل کار در گردش مدیریت رنگ در عکاسی است. با این حال این موضوع در سرفصل ها دوره آموزش عکاسی اشاره نمی شود.

پیشرفت دوربین دیجیتال در خصوص کاهش نویز عکس بسیار چشمگیر است. به نحوی که در برند هایی نظیر کنون و نیکون و سونی تفاوت فاحشی در حساسیت 100 تا 1600 مشاهده نمی شود. همانگونه که در عکس زیر مشاهده می کنید تا حساسیت 1600 صرفا 2 واحد داینامیک رنج دوربین کنون Canon EOS 5D Mark IV کاهش می یابد.

 

 

از طرفی هرچه مقدار ISO بالاتر باشد، سنسور دوربین عکاسی نسبت به نور حساس‌تر می شود. در شرایط کم نور عکاسی را آسان‌تر می‌کند. با این حال، افزایش ISO همچنین میزان نویز دیجیتال را در تصویر افزایش دهد که می تواند بر مدیریت رنگ تأثیر منفی بگذارد. این نویز می‌تواند نمایش دقیق رنگ‌ها در تصویر را برای ابزارهای مدیریت رنگ دشوارتر کند، زیرا نویز می‌تواند تغییرات تصادفی در مقادیر رنگ ایجاد کند. این می تواند منجر به تغییر رنگ، کاهش دقت رنگ و کاهش کیفیت تصویر شود.

 

داینامیک رنج و مدیریت رنگ

تغییر محدوده دینامیک رنج دوربین عکاسی می تواند تاثیرات قابل توجهی بر مدیریت رنگ در عکاسی داشته باشد. دینامیک رنج به محدوده سطوح روشنایی اشاره دارد که دوربین می تواند در یک تصویر ثبت کند. از تاریک ترین سایه ها تا روشن ترین هایلایت ها. 

هنگامی که محدوده دینامیکی افزایش می یابد، دوربین می تواند طیف وسیع تری از سطوح روشنایی تصویر را ثبت کند. این می تواند منجر به ثبت جزئیات بیشتر در نقاط برجسته و سایه ها شود که می تواند دقت رنگ را بهبود بخشد و نیاز به اصلاحات در نرم افزار لایت روم و فتوشاپ را کاهش دهد. با این حال، افزایش دامنه دینامیکی همچنین می تواند سطوح نویز را در تصویر، به ویژه در سایه ها، افزایش دهد، که می تواند بر مدیریت رنگ تأثیر منفی بگذارد.

وقتی محدوده دینامیک رنج دوربین کاهش می یابد، دوربین محدوده کمتری از سطوح روشنایی تصویر را ثبت می کند. این می تواند منجر به از بین رفتن جزئیات در highlights و shadows شود که می تواند دقت رنگ را کاهش دهد و نیاز به اصلاحات بیشتری در نرم افزار لایت روم و فتوشاپ دارد. با این حال، کاهش دامنه دینامیکی همچنین می تواند به کاهش سطح نویز در تصویر، به ویژه در shadows کمک کند، که می تواند مدیریت رنگ را بهبود بخشد.

به طور کلی، تنظیم محدوده دینامیکی دوربین می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر مدیریت رنگ در عکاسی داشته باشد. مهم است که هنگام تنظیم محدوده دینامیکی شرایط عکسبرداری و استفاده مورد نظر از تصویر را به دقت در نظر بگیرید.

 

مدیریت رنگ در عکاسی و هیستوگرام دوربین عکاسی

یک تصور رایج و اشتباه در میان بساری از عکاسان وجود دارد که گفته می شود می توانید به هیستوگرام دوربین عکاسی در مورد قضاوت نوردهی و نورسنجی صحنه عکاسی اعتماد کنید. اما اگر در حال عکاسی با فرمت raw  هستید، استفاده از هیستوگرام دوربین عکاسی برای قضاوت در خصوص نوردهی اشتباه است. هیستوگرام دوربین عکاسی بر اساس اطلاعات دریافتی از فایل jpge نمایش داده می شود. این موضوع باعث می شود بسیاری از سایه ها و روشنی هایی که در عکس با فرمت خام قابل مشاهده است، دیده نشود.

در فایل با فرمت raw به طور قابل توجهی گستره نوری بیشتری خواهید داشت. بنابراین بایستی برای کشف محدودیت های دوربین خود در خصوص نمایش هیستوگرام، آزمون و خطا انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

یکی از مزیت های عکاسی با فرمت raw استفاده از حداکثر توان دوربین عکاسی در ثبت رنگ و نور صحنه عکاسی است.

 

اگر همچنان به هیستوگرام دوربین عکاسی خود اطمینان دارید، سعی کنید تا حد ممکن داده ها به کمی مایل به سمت راست در نظر بگیرید. در این حالت به نظر میرسد عکس بیشتر از حد نوردهی شده است.

 

 

عملکرد سنسور دوربین عکاسی به صورت خطی است. بسته به دوربین دیجیتال شما، اگر ربع آخر نمودار هیستوگرام سمت راست خالی باشد، به این معنی است که تا 50 درصد از گستره داینامیکی بالقوه دوربین عکاسی از بین رفته است. یعنی اگر دوربین عکاسی شما قادر به ثبت یک صحنه عکاسی با 10 استاپ داینامیک رنج باشد، به راحتی تا 5 استاپ آن حذف می شود. این موضوع زمانی که از حساسیت بالاتری استفاده کنیم، تشدید می شود.

 

OVEREXPOSED and UNDEREXPOSED

نوردهی بیش از حد OVEREXPOSED زمانی اتفاق می افتد که نور بیشتر از نیاز به سنسور دوربین می رسد. در نتیجه تصویر بیش از حد روشن می شود. در تصاویر با نوردهی بیش از حد، رنگ ها می توانند اشباع و شادابی خود را از دست بدهند. نوردهی بیش از حد همچنین می تواند باعث برش های لایت ها شود، جایی که جزئیات در روشن ترین مناطق تصویر از بین می روند و به صورت سفید خالص ظاهر می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بازیابی جزئیات از دست رفته در نرم افزار لایت روم و فتوشاپ می تواند دشوار یا غیرممکن باشد.

از سوی دیگر، نوردهی کم UNDEREXPOSED زمانی اتفاق می‌افتد که نور کمتر از میزان مورد نیاز به سنسور دوربین برخورد کند و در نتیجه تصویر بسیار تاریک و فاقد جزئیات باشد. در تصاویر با نوردهی کم، رنگ ها شادابی خود را از دست می دهند. نوردهی کم همچنین می تواند منجر به بریدن SHADOW شود، جایی که جزئیات در تاریک ترین مناطق تصویر از بین می روند و به صورت سیاه خالص ظاهر می شوند. بازیابی جزئیات از دست رفته در تصاویر کم نور نیز می تواند در نرم افزار لایت روم و فتوشاپ چالش برانگیز باشد.

 

مدیریت رنگ و نور سنجی

 

وقتی صحبت از مدیریت رنگ می شود، هم نوردهی بیش از حد و هم نوردهی کم می تواند نمایش دقیق رنگ ها را در تصویر دشوار کند. نوردهی بیش از حد می تواند باعث آلودگی رنگ و کاهش کنتراست شود، در حالی که نوردهی کم باعث می شود رنگ ها بی روح به نظر برسند. در هر دو مورد، ممکن است لازم باشد نوردهی در پس پردازش برای اصلاح این مسائل و دستیابی به نمایش رنگ دقیق اصلاح شود.

 

نوردهی بیش از حد و نوردهی کم هر دو می توانند تأثیرات قابل توجهی بر مدیریت رنگ در عکاسی داشته باشند.

 

 

مدیریت رنگ و نور سنجی

استفاده از ابزار مناسب برای دستیابی به حداکثر توان دوربین عکاسی امری ضروری است. یکی از این ابزارها، نور سنج و فلاش متر است. شما می توانید بدون اتکا بر هیستوگرام دوربین عکاسی، از یک ابزار خارجی برای نورسنجی صحیح عکس استفاده کنید. استفاده از نورسنج مطمئن ترین راه برای دستیابی به نوردهی صحیح عکس است.

 

 

کالیبره کردن نورسنج

یکی از مواردی که بایستی در زمان استفاده از نورسنج در نظر داشت، کالیبره بودن نورسنج با دوربین عکاسی و لنز دوربین عکاسی است. سرعت شاتر، عدد دیافراگم و حساسیت سه عاملی هستند که در زمان نورسنجی در نور طبیعی توسط نورسنج داخلی دوربین عکاسی و یا نورسنج اکسترنال بررسی و سنجیده می شود. دو عامل سرعت شاتر و دیافراگم در هر دو دستگاه یکسان است و تغییری نمی کند. اما موضوع در خصوص حساسیت iso صدق نمی کند. امکان دارد حساسیت 100 در یک دوربین در عمل معادل حساسیت 125 در یک دوربین عکاسی دیگر باشد. دلیل اصلی این امر تکنولوژی های متفاوت هر برند  و همچنین کیفیت ساخت هر دوربین است. لذا برای رفع این مشکل باید نورسنج خود را کالیبره کنید. این موضوع در نورسنج های حرفه ای از طریق تنظیمات داخل نورسنج قابل انجام است.

 

نورسنجی دوربین vs. نورسنج اکسترنال

اصلی ترین ضعف نورسنج داخل دوربین عکاسی نورسنجی بازتابی آن است. این روش باعث می شود در برخی موارد صحنه های عمدتا تاریک، سنج نور دوربین بیش از حد نوردهی کند. نوردهی بیش از حد overexposed و یانودرهی کمتر از حد underexposed مطلوب فرآیند مدیریت رنگ در عکاسی نیست. هر دوی این موارد باعث از دست اتلاف زمان برای اصلاح های لایت ها و سایه های ناخواسته در عکس می شود. به همین دلیل نورسنجی دقیق عکس، یکی از جنبه های مهم مدیریت رنگ در عکاسی است.

 

جمع بندی مدیریت رنگ و نورسنجی

 مدیریت رنگ فرآیندی بسیار ساده اما در عین سخت است. خرید دوربین عکاسی، لنز دوربین عکاسی مناسب اولین قدم در جهت بکارگیری مدیریت رنگ در عکاسی است. نورسنجی صحیح یکی از مراحل مهم در فرآیند عکاسی و همچنین مدیریت رنگ در عکاسی است. استفاده از تنظیمات صحیح سرعت شاتر، دیافراگم و مخصوصاَ حساسیت باعث ثبت رنگ های صحیح توسط سنسور دوربین عکاسی می شود. این فرآیند تنها زمانی تکمیل می شود که از مانیتور کالیبره برای ادیت عکس در فتوشاپ استفاده کنید.

 

 

 

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس