نور محیط برای ادیت عکس و فیلم

5/5 - (2 امتیاز)

نور محیط برای ادیت عکس و فیلم چگونه باید باشد؟ بسیاری از ما مانیتور را در محیط های کم نور و تاریک یا در محیط‌ هایی با نور زیاد تماشا می‌کنیم. هیچ کدام از اینها ایده آل نیستند. در یک اتاق تاریک که چیزی جز مانیتور به عنوان منبع نور در آن وجود ندارد، مردمک چشم شما با تغییر مداوم بین صحنه های تاریک و روشن منبسط و منقبض می شود. این می تواند باعث خستگی چشم و سردرد و خستگی شود. از طرفی، اگر مانیتور را در اتاقی با نور روشن تماشا می‌کنید، تابش خیره کننده و سایر عوامل محیطی می تواند بر کنتراست و درک رنگ آنچه روی صفحه می‌بینید تأثیر منفی می‌گذارند.

بنابراین، بهترین شرایط نوری برای کار با کامپیوتر و ادیت عکس و فیلم چیست؟ پاسخ درست اینه که نور پشت مانیتور را تنظیم کن. در این مقاله سعی می کنیم به طور مختصر در خصوص مزایای این روش صحبت کنیم. اگر می خواهید کیفیت درک رنگ ها و کنتراست روی مانیتور را بهبود دهید، در عین حال  از خستگی چشم جلوگیری کنید، با ما همراه باشید.

 

کالیبره کردن مانیتور

اولین قدم برای دیدن رنگ واقعی در مانیتور، تنظیم رنگ کردن مانیتور است. عوامل زیادی در زمان کالیبره کردن بایستی توسط فرد متخصص در نظر گرفته شود تا مانیتور شما بر اساس نیاز شما به بهترین حالت تنظیم رنگ شود. عواملی همچون دمای رنگ، شدت نور و … معیارهایی است که می بایست بررسی و تنظیم گردد.

 

دمای رنگ

مبنا و معیار تنظیم رنگ مانیتور(کالیبره) بر اساس استاندارد D65 است. این استاندارد اشاره به دمای رنگ با کلوین 6500 دارد. حال نزدیکی دمای رنگ نور محیط به استاندارد D65 می تواند بر مشاهده شما از رنگ روی مانیتور تاثیر مثبت بگذارد.

شدت نور

در زمان کالیبره کردن مانیتور شدت نور بر اساس نیاز کاربر بین 80-120 نیت قابل تنظیم است. همانند دمای رنگ، هماهنگی شدت نور محیط با تنظیمات کالیبره مانیتور، لذا دیدن رنگ های واقعی را دوچندان می کند.

از طرفی نبود استاندارد مناسب در خصوص شرایط نور محیط برای ادیت عکس و فیلم، چشم کاربر را اذیت می کند. چشم برای بهره گیری کامل از داینامیک رنج خود نیاز به شرایط نوری استانداردی دارد.

 

بهترین شرایط نوری برای کار با کامپیوتر و ادیت عکس و فیلم

 

  • منبع نوری نبایستی به صورت مستقیم به روی مانیتور بتابد.

در حالت ایده‌آل، این بدان معناست که نور باید در پشت مانیتور و در جهت مخالف بیننده باشد. شرایط درک شده توسط بیننده از ترکیب نور/محیط بسیار مهم است.

  • استفاده از رنگ خنثی در پشت مانیتور

درک کاربر از رنگ می تواند به عوامل محیطی نیز بستگی داشته باشد. برای همین استفاده از رنگ های خنثی، تاثیر عوامل محیطی بر درک کاربر از رنگ را کاهش می دهد. بهترین گزینه استفاده از رنگ های میانه یا خاکستری 18% است. با استفاده از مقوا و یا رنگ می توانید محدود دید کاربر ک در پشت مانیتور قرار دارد را به خاکستری 18% تبدیل کنید.

  • شدت نور بر اساس تنظیمات مانیتور

 نظر شما در مورد شدت منبع نور چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال بیایید یک موضوع را بررسی کنیم. در بند اول گفتیم منبع نوری بایستی در پشت مانیتور قرار گیرد. در بند دوم گفتیم رنگ دیوار پشت مانیتور بایستی معادل خاکستری 18% باشد. خب شدت منبع نوری ما معادل 100% شدت نور مانیتور بوده و نور این منبع به سمت دیوار باشد. چند درصد از شدت نور توسط دیوار به سمت چشم کاربر، منعکس می شود؟ درست حدس زدید. 50 درصد! به دفعات در خصوص ویژگی خاکستری 18 % بحث شده و می دانیم خاکستری 18% معادل 50% درصد از نور را بازتاب می کند.

حال توصیه می کنیم شدت منبع نوری 10% کمتر از شدت نور مانیتور شما باشد. در این حالت نور برگشتی از دیوار به سمت چشم کاربر، کمتر از نصف نور مانیتور است.

 

این تنظیمات صرفا برای دیدن رنگ های واقعی در مانیتور کالیبره شده است. برای همین احتمال دارد موافقان و مخالفانی در خصوص این تنظیمات در بین دکوراتورهای داخلی وجود داشته باشد. دکوراتورهای داخلی درک صحیحی از دیدن رنگ های واقعی ندارن و صرفا تمایل به ایجاد محیط های گرم و دوستانه در محیط دارند.

 

  • عناصر موجود در محیط

استفاده از عناصر با رنگ خاکستری خنثی و یا نزدیک به آن معمولاً برای میدان دیدی که مانیتور در آن قرار دارد قابل قبول است. 

  • شاخص CRI منبع نوری

در مقالات قبلی در خصوص این شاخص صحبت کردیم. شاخص CRI منبع نوری تاثیر مستقیمی بر درک شما از رنگ دارد. توصیه ما استفاده از منبع نوری در پشت مانیتور با شاخص CRI نزدیک به 100 است. البته با توجه به شرایط موجود در بازار و تحریم کشور و همچنین نبود اطلاعات کافی در بین فروشندگان منابع نوری، برای پیدا کردن منبع نوری با کیفیت بایستی زمان زیادی صرف کنید. 

لینک خرید محصول خارجی

 

مزایای نور پشت مانیتور

  • کاهش فشار وارده بر چشم 

هنگام تماشای یک محیط تاریک، مانیتور شما می تواند چندین بار در طول نمایش یا فیلم از یک صحنه کاملا سیاه به یک صحنه بسیار روشن تبدیل شود. مردمک چشمان شما باید به سرعت از تاریکی کامل به این نور روشن تطبیق پیدا کند و در طول تماشای یک شب، می توانید از خستگی چشمی چشمگیر رنج ببرید.

  • بهبود درک کاربر از رنگ و کنتراست 

نور پشت مانیتور کنتراست درک شده مانیتور شما را بهبود می بخشد. با ارائه یک مرجع روشن تر در پشت مانیتور، سیاهی صفحه نمایش شما در مقایسه سیاه تر به نظر می رسد. همه چیز واضح تر به نظر می رسد. باور نمی کنید؟

 

  • ایجاد مرجع برای تنظیم همیشگی وایت بالانس چشم

در نهایت، نور پشت مانیتور یک مرجع نقطه سفید برای سیستم بصری شما فراهم می کند تا رنگ های روی صفحه نمایش را متعادل کند.

 

خدمات کالیبره کردن لپ تاپ

 

جمع بندی نور محیط برای ادیت عکس و فیلم

یک عکاس در فرآیند مدیریت رنگ از مجموعه عواملی بر درک صحیح استفاده می کند. در زمان عکاسی از کالر چارت برای حذف تاثیرات رنگی لنز و بدنه دوربین استفاده می کند. در نرم افزار های ادیت مثل فتوشاپ، تنظیمات رنگ را انجام می دهد. از مانیتور کالیبره شده برای ادیت عکس و فیلم استفاده می کند و سرانجام دقت لازم را در انتخالب منابع نوری محیط کار خود به خرج می دهد. شما هم می توانید با رعایت نکات مدیریت رنگ، در دیدن رنگ های واقعی پیشرو باشید. توصیه می کنیم اگر تاکنون مانیتور خود را تنظیم رنگ نکرده اید، برای کسب اطلاع بیشتر از خدمات کالیبراسیون مجموعه ما با همکاران ما با شماره 02191035705 در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس