بهترین تنظیمات مانیتور برای چشم – راهنمای روشنایی و کنتراست

3.4/5 - (5 امتیاز)

بهترین تنظیم مانیتور برای چشم

بهترین تنظیمات مانیتور برای چشم – راهنمای روشنایی و کنتراست

بهترین تنظیمات مانیتور برای چشم – راهنمای روشنایی و کنتراست برای ادیت عکس کدام است؟ تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور چیه؟ بهترین نور برای کار با کامپیوتر چیه؟ اصلا بهترین نرم افزار تنظیم نور مانیتور کدومه؟ و در نهایت چطور رنگ مانیتور را به بهترین نحو کالیبره کنیم؟ حتما با این سوالات برخورد داشتین.

تکلیف چیه و چه باید کرد؟ چرا این همه تغییر رنگ در مانیتور های مختلف وجود داره. راهی برای تنظیم رنگ مانیتور برای چشم وجود دارد.با توجه به اینکه چشم انسان برای مشاهده رنگ، روشنایی و کنتراست روی مانیتور متاثر از عوامل متعددی است. در این پست قصد داریم قبل از صحبت در ارتباط با تنظیم رنگ مانیتور، به چند عامل تاثیر گذار بر درک چشم انسان از رنگ در مانیتور و محیط اطراف اشاره کنیم.

 

چشم انسان

موارد زیادی می تواند بر چگونگی دریافت و درک رنگ توسط چشم تاثیر بگذارد. رنگ هایی که می بینیم از سن، وضعیت جسمانی، حالت روحی و از تغذیه مان تاثیر می پذیرد. تعجب نکنید که بیماری، خواب آلودگی، اضطراب، عصبانیت، شادمانی، یا ناراحتی، دریافت مان را از هر چیزی تغییر می دهند.

 

 

نور محیط

اولین گزینه در تنظیم مانیتور بررسی نور محیطی است. نور بر هر چیزی تاثیر می گذارد. منبع نور یکی از عوامل تعیین کننده برای درک چشم انسان از رنگ های پیرامون است. اولین شاخص مهم در بررسی منبع نوری شاخص CRI است. این شاخص کیفیت طول موج های موجود در منبع نوری را بررسی می کند. هرچه شاخص CRI به عدد 100 نزدیک باشد به این معنی است که همه رنگ ها در زیر این منبع نوری به درستی دیده می شود. برای مطالعه بیشتر شاخص CRI کلیک کنید. 

 

شاخص CRI

 

شاخص بعدی دمای نور یا همان دمای رنگی منبع نوری است. استاندارد مورد نیاز برای عکاس در زمان ادیت عکس، کار با منبع نوری با دمای ثابت 6500 کلوین است. این عدد معادل دمای رنگی مانیتور در زمان کالیبراسیون مانیتور نیز است. کیفیت این دو شاخص منبع نوری حتی بر مشاهده رنگ ها در نسخه چاپی عکس، نیز تاثیر گذار است. اگر با نور led عکاسی می کنید، این شاخص برای شما بسیار با اهمیت است.

شاخص CRI

 

سومین شاخص، شدت نور محیط است. شدت نور محیط بر درک چشم انسان از رنگ و کنتراست تاثیر گذار است. استاندارد تنظیم رنگ عدد 80-120 کندل بر متر مربع را محدوده شدت نور برای کار با مانیتور اعلام کرده است. این محدوده هم بایستی در زمان کالیبره مانیتور در مانیتور تنظیم شود. و همچنین نور محیط نیز بر همین اساس تنظیم شود. این سنجش صرفا با دستگاه کالیبره مانیتور امکان پذیر است.

 

نور طبیعی

حال که دانستیم منبع نوری ما برای کار با مانیتور چه ویژگی هایی را باید داشته باشد. به سراغ نور طبیعی می رویم. به نظر شما استفاده از نور محیطی برای ما بهترین تنظیمات مانیتور را برای چشم به ارمغان می آورد. نور طبیعی یا همان نور خورشید دارای شاخص CRI 100 است. به این معنی که زیر نور خورشید، تمامی رنگ ها به درستی دیده می شود. اما دمای نور یا دمای رنگی نور طبیعی در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است. لذا به دلیل تغییرات در دمای رنگی نور طبیعی، این گزینه کمکی به ما نمی کند. توصیه می کنیم نور طبیعی را از محیط کار خود حذف کنید.

 

دمای رنگ

 

تغییر در کلوین نور طبیعی حتی در زمان عکاسی نیز مساله ساز است. استفاده از کالر چکر برای رفع مشکل تغییرات دمای رنگی و تنظیم وایت بالانس بسیار ضروری است.

 

نور مصنوعی

تغییر در دمای رنگ نور مصنوعی، نقطه ضعف آن برای استفاده است. اما منابع نور مصنوعی این موضوع را برطرف کرده اند. لذا استفاده از نور مصنوعی با کیفیت خیال شما را برای دیدن رنگ های صحیح راحت می سازد. البته به دلیل تحریم کشور ایران، خرید این محصول در بازار داخل امکان پذیر نیست. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

تنظیم کنتراست

 

 

 

رنگ محیط

چشم انسان متاثر از رنگ و نور محیط اطراف است. به همین دلیل و برای کاهش این اثرات، دیوارهای محیط بایستی به رنگ خاکستری خنثی باشد. استفاده از رنگ خاکستری خنثی در دیوارهای محیط کار و یا حداقل در اطراف مانیتور، باعث کاهش افزایش صحت درک چشم انسان از میزان کنتراست و رنگ می شود. البته برای تکمیل این موضوع می بایست از نور پشت مانیتور برای کاهش خستگی چشم نیز استفاده کرد. برای آشنایی با نور پشت مانیتور کلیک کنید.

 

کنتراست مانیتور

 

کالیبراسیون مانیتور

بعد از شناخت عوامل تاثیر گذار بر درک انسان از رنگ و کنتراست، حال نوبت بررسی عوامل تاثیرگذار بر درک ما از رنگ در مانیتور است. دمای رنگ، شدت نور، میزان کنتراست و همچنین استفاده از خاکستری خنثی در مانیتور نیز اهمیت دارد. در زمان کالیبراسیون مانیتور، در مرحله اول شدت نور محیط بر اساس نیاز کاربر در محدوده مجاز انتخاب می شود. در مرحله بعد دمای رنگ 6500 برای کالیبره مانیتور انتخاب می شود. اینکه مانیتور بر اساس چه میزان کنتراست تنظیم شود، مبحثی تخصصی بوده که در سایر پست ها به آن اشاره خواهیم کرد. اما همین قدر بدانیم که میزان کنتراست بر اساس کیفیت پنل مانیتور و نیاز کاربر تعیین و تنظیم می شود.

 

جمع بندی – بهترین تنظیمات مانیتور برای چشم – راهنمای روشنایی و کنتراست

دستیابی به بهترین رنگ و نور و کنتراست در مانیتور، صرفا محدود به فاکتورهای مانیتور نیست. بخشی از این عوامل به همچون شرایط محیطی بستگی دارد. دستیابی به بهترین شرایط، منوط به انجام کلیه موارد مطرح شده در این پست است. استفاده از خاکستری میانه در مانیتور و همچنین در دیوارهای محیط، یکنواختی در شدت نور و دمای رنگ، همگی بخشی از پروسه مدیریت رنگ است. مدیریت رنگ به شما این اطمینان را می دهد که رنگ را به صورت صحیح در زمان عکاسی ثبت می کنید. همچنین در زمان بازتولید در مانیتور کالیبره به درستی مشاهده و نهایتا به طور صحیح چاپ کنید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس