تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ

تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ
5/5 - (2 امتیاز)

تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ

تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ چگونه انجام می شود؟ آیا به سادگی مانیتور های اکسترنال است؟ برای تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ بایستی از چه تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ استفاده کرد؟ به نظر شما آیا سخت افزاری برای تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ یا همان کالیبراسیون لپ تاپ وجود ندارد؟ در این مقاله، با توضیحاتی در خصوص تنظیم روشنایی و کنتراست لپ تاپ به منظور تنظیم رنگ و کالیبره کردن مانیتور خواهیم پرداخت. تنظیم Brightness و contrast مانیتور لپ تاپ را بایستی قبل از کالیبره کردن مانیتور لپ تاپ، از طریق تنظیمات کارت گرافیک انجام داد.

 

انواع کارت گرافیک در لپ تاپ

در اکثر لپ‌تاپ‌ ها از کارت گرافیک با برند NVIDIA ، AMD و یا Intel استفاده می شود. البته این امکان وجود دارد که کارت گرافیک لپ تاپ شما onboard باشد که معمولاً کم‌مصرف‌تر و ضعیف‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی مجزاست. به همین دلیل قبل از تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ (کالیبره لپ تاپ)  تنظیم روشنایی و کنتراست می بایست از طریق پنل تنظیمات کارت گرافیک صورت پذیرد.

تنظیم رنگ مانیتور

 

تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ

اصولا مانیتور یک قطعه مصرفی است که به مرور زمان تغییرات محسوسی در کیفیت بازتولید رنگ دارد. برای همین، تنظیم رنگ لپ تاپ (کالیبره) می بایست به صورت دوره ای انجام شود تا خیال شما از دیدن رنگ های واقعی در لپ تاپ راحت شود. توصیه اکید ما برای تنظیم رنگ لپ تاپ (کالیبره لپ تاپ) استفاده از سخت افزار مدیریت رنگ است. در حال حاضر شرکت xrite یکی از معروف ترین برند های این حوزه بود که در کشور ایران نیز محصولات آن عرضه می گردد. برای تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ ما از دستگاه i1 Display  استفاده می کنیم. برای این کار بایستی نرم افزار i1 Profiler را نیز نصب کرد.

قبل از شروع به تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ، تمامی تنظیمات کارت گرافیک بایستی rest شود. سپس بر اساس سنجش دستگاه کالیبره i1 Display ، تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ انجام می شود. البته این تنظیمات بسته به نیاز کاربر در زمان تنظیم رنگ لپ تاپ بایستی انجام شود.

 

نرم افزار کالیبره لپ تاپ i1 Profiler

پس از شروع به کار نرم افزار i1 Profiler بایستی تنظیمات مربوط به شدت روشنایی، دمای رنگ و همچنین کنتراست را انجام داد.

تنظیم رنگ لپ تاپ

 

پس از این مرحله بایستی تنظیمات مربوط به نوع پروفایل icc و همچنین تعداد نمونه های رنگی را انجام داد. در این مرحله با استفاده از دستگاه کالیبره i1 Display فاکتورهایی مثل دمای رنگ، شدت نور و کنتراست که در مرحله قبل مشخص شده را می سنجیم.

 

تنظیم رنگ و کنتراست مانیتور لپ تاپ با کارت گرافیک NVIDIA

در این مرحله اگر دستگاه کالیبره i1 Display به تنظیمات کنتراست و روشنایی لپ تاپ ایراد گرفت باید به تنظیمات کارت گرافیک رفته و آن را اصلاح کنیم. برای این کار به طور موقت نرم افزار کالیبره لپ تاپ را کوچک کنید. ابتدا روی دستاپ راست‌کلیک و گزینه‌ی NVIDIA Control Panel را انتخاب کنید.

تنظیم رنگ مانیتور

 

اگر این گزینه را پیدا نکردید می توانید از کنترل پنل به آن دست پیدا کنید. عبارت Control Panel‌ را در منوی استارت جستجو کنید. در Control Panel‌ ابتدا نما را به Small icons تغییر دهید و سپس روی NVIDIA Control Panel کلیک کنید.

در ستون چپ روی Display و سپس Adjust desktop color settings کلیک کنید. حالت پیش‌فرض گزینه‌ی Other applications control color settings است و تنظیمات توسط نرم‌افزارها کنترل می‌شود. بنابراین ابتدا روی Use NVIDIA settings کلیک کنید تا تنظیمات از طریق کنترل پنل NVIDIA کنترل شود.

تنظیم رنگ لپ تاپ

 

 

بعد از انجام تنظیمات، مجددا نرم افزار i1 Profiler را باز کنید. اگر دستگاه کالیبره i1 Display اصلاحات شما را تایید کرد به مرحله بعد بروید.

 

تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ

بعد از اینکه تنظیمات مربوط به روشنایی، کنتراست و RGB مانیتور لپ تاپ انجام شد. نرم افزار i1 Profiler شروع به تولید پچ های رنگی می کند. این پچ های رنگی بر اساس عمق بیت رنگ مانیتور شما انتخاب می شود. در بهترین حالت نرم افزار i1 Profiler توانایی بازتولید و خوانش 461 رنگ را دارد. 

خدمات کالیبره کردن لپ تاپ

پس از این مرحله، تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ انجام شده و مانیتور شما کالیبره شده است. خروجی نرم افزار i1 Profiler یک پروفایل ICC است. این پروفایل تمامی ایرادات رنگی مانیتور لپ تاپ شما را در خود جای داده و منبعد به کارت گرافیک دستور می دهد با خوانش این ایرادات از پروفایل ICC رنگ را واقعی بازتولید کند.

 

جمع بندی تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ

بهم ریختگی رنگ صفحه نمایش لپ تاپ، زرد شدن صفحه لپ تاپ، سبز شدن صفحه لپ تاپ، قاطی شدن رنگ مانیتور لپ تاپ، مشکل بهم ریختگی رنگ در لپ تاپ اگر مربوط به سخت افزار لپ تاپ نباشد، صرفا یک دلیل دارد. مانیتور شما کالیبره نیست!

کالیبره کردن لپ تاپ بخشی از فرآیند مدیریت رنگ است. آشنایی با مدیریت رنگ از جمله نحوه استفاده از کالر چارت و همچنین تنظیم رنگ مانیتور (کالیبراسیون) برای عکاسان و طراحان واجب است. تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور لپ تاپ صرفا بخشی از پروسه تنظیم رنگ مانیتور (کالیبراسیون) است. در فرآیند کالیبراسیون مانیتور، دمای رنگ، شدت نور، کنتراست، میزان سه رنگ  اصلی RGB توسط دستگاه کالیبره چک می شود. پس از کالیبراسیون مانیتور لپ تاپ، رنگ ها به صورت واقعی دید می شود. دیگر نیاز نیست ساعت ها صرف ادیت و ویرایش عکس بکنید. توصیه می کنیم دستگاه کالیبره i1 Display را تهیه و لپ تاپ خود را تنظیم رنگ کنید. در غیر اینصورت برای تنظیم رنگ و کالیبراسیون با همکاران ما به شماره تماس 02191035705 در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس