بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور
5/5 - (4 امتیاز)

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

 

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور چیست؟ چگونه مانیتور خود‌ را کالیبره و خوش رنگ کنیم؟ رنگ غیرعادی نمایشگر لپ تاپ به چه دلیلی هستش؟ اصلا چرا رنگ مانیتور تغییر کرده؟ یا اینکه چرا رنگ مانیتور آبی شده؟ همه این موارد سوالاتی است که در ذهن شما برای رفع ایراد رنگ در مانیتور و لپ تاپ وجود دارد. اما آیا می توانیم بگوییم تمامی ایرادات رنگی از سمت پنل مانیتور شماست؟ تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که این احتمال وجود دارد چشم شما در دیدن رنگ های واقعی با محدودیت روبرو باشد. در این پست سعی داریم به رنگ در چشم انسان بپردازیم. عمده مطالب این پست برگرفته از کتاب مدیریت رنگ و کنترل کیفیت با ترجمه استاد عزیز کیهان ولی نژاد می باشد.

 

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

انسان پیچیده ترین تکه ی جورچین تجربه ی رنگ است. ما نقش به سزایی در دریافت و تجربه ی رنگ داریم

 

مشاهده گر

ببینیم در چشم و شبکیه چه اتفاقی رخ می دهد. زمانی که برخی طول موج های انرژی نور از یک شی بازمی تابند در قرنيه (لایه ی شفاف محافظ چشم) منکسر می شوند، به سوی دریچه یا مردمک (بخش تیره ی چشم) می روند، توسط عنبیه (بخش رنگی چشم که بر اساس میزان نور موجود در صحنه باز و جمع می شود) در حد مطلوب تنظیم می گردند. افزون بر این، نور توسط عدسی واضح می شود؛ شكل و توانایی عدسی در واضح سازی اشیای دور و نزدیک را عضله ی مژگانی کنترل می کند. نتیجه ی عملکرد هماهنگ و صحیح عدسی و عضله ی مژگانی واضح سازی نور ورودی به چشم بر گودالک، نقطه ای در پشت چشم یا روی شبکیه، است. در صورت عدم عملکرد صحیح عدسی و عضله ی مژگانی، مجبور به استفاده از عدسی های تصحیح کننده برای دید مناسب و واضح خواهیم بود.

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

نوری که به سطح شبکیه می رسد منجر به شکل گیری جریان پیچیده ای از واکنش های شیمیایی و سیگنال های الکتریکی می شود. بافت حساس به نور در شبکیه از گیرنده های نوری و سلول های عصبی متفاوتی تشکیل شده است. سلول های عصبی گیرنده ی نور نقش مهمی در پاسخ های غیرارادی ما به روشنایی های محیط دارند و مسیر ارتباطی با عصب نوری می باشند. سیگنال ها بین سلول های دوقطبی و سلول های عصبی افقی، که در میان سلول های کره عصبی و دو گیرنده ی دیگر نور، (یعنی) سلول های استوانه ای و سلولهای مخروطی، قرار گرفته اند رفت و برگشت دارند. سلول های استوانه ای و مخروطی نوع توسط سلول های رنگی تیره ای در لایه ی بیرونی شبکیه تغذیه می شوند. این سلول های رنگی به تأمین ویتامین A و کنترل نور در چشم کمک می کنند.

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

سلول های استوانه ای (RODS)

سلولهای استوانه ای وظیفه ی دید در نور کم را بر عهده دارند. در نور شدیدتر، سلول های استوانه ای به دلیل دریافت سیگنال های بیش از حد، در ادراک دیداری مشارکت ندارند.

 

سلول های مخروطی (CONS)

سلولهای مخروطی مسئول ادراک ما از رنگ هستند، اما تنها زیر نورهای شدیدتر عملکرد بهینه دارند. به همین دلیل است که ما برای تشخیص رنگ در نورهای ضعیف دچار مشکل می شویم. در چشم سه نوع سلول مخروطی وجود دارد، که هر کدام به خاطر وجود رنگ دانه های متفاوتی حساس به نور، حساسیت طیفی منحصر به خود را دارند. بیشترین حساسیت این سه نوع سلول به زرد-نارنجی (طول موج بلند)، سبز (طول موج متوسط) و آبی- بنفش (طول موج کوتاه) در طیف مرئی است.

 

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

عملکرد سلول های مخروطی

بر اساس طول موج هایی که از شیی به سمت چشم بازمی تابند، این سه نوع سلول مخروطی با سیگنال کم یا زیاد شروع به کار می کنند. برای مثال، یک شبی زرد رنگ انرژی متمرکز در طول موجهای زرد (بین حدود ۵۵۰ و ۶۰۰ نانومتر) را بازتاب می دهد. همان گونه که در شکل بالا می بینید، هر دو سلول مخروطي طول موج متوسط و بلند به این طول موج ها حساس اند، اما سلول مخروطی طول موج کوتاه نه. زمانی که این سلول های مخروطی با دریافت مقادیر مناسب رنگ شروع به کار می کنند، مغز در نهایت انرژی ورودی را به زرد تعبیر می کند.

پیش از آن که تکانه های عصبی و سیگنال ها از سلول های مخروطی چشم به سمت عصب بینایی و از آنجا به غشای بینایی در پشت مغز ارسال کردند مقدار زیادی پردازش تصویر انجام می شود. در این مسیر، مکان های گوناگون دیگری هم قرار دارند که به پردازش تصویر مشغول اند، اما بخش عمده ی پردازش تنها زمانی صورت می گیرد که سیگنال ها به غشای بینایی می رسند. از همین جاست که پردازش های بیشتر در قسمت های بالاتر مغز انجام می شود. در طول این مسیر، تمام انواع تغییرات و اصلاحات ادراکی و شناختی انجام می شوند تا بتوانیم آنچه را پیش روی مان است ببینیم و بفهمیم.

 

از نظر ما عکاسان، این بدان معناست که با وضعیت پیچیده تری روبه رو هستیم: چیزهای زیادی می توانند بر چگونگی دریافت رنگ از سوی هر شخص تأثیر بگذارند.

 

چشم انسان و بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

رنگ هایی که می بینیم از سن، وضعیت جسمانی، حالت روحی و از تغذیه مان تأثیر می پذیرند. مایه ی شگفتی نیست که بیماری، خواب آلودگی، اضطراب، عصبانیت، شادمانی، یا ناراحتی، دریافت مان از هر چیزی را تغییر می دهند. باید توجه داشته باشیم که کارمندان دفاترمان، دفاتر خدمات تصویری، مشتری ها، یا بینندگان عکس های نمایشگاه مان ممکن است رنگ را متفاوت از آنچه ما می بینیم ببینند.

 

ضعف رنگ بینی

دریافت دیگران از رنگ های موجود در تصاویر و عکس های چاپی ما چه قدر متفاوت از هم دیگر است؟ به خاطر داشته باشید که تا آن جا که به توانایی ما در دیدن رنگ ها مربوط می شود، جنسیت مان اثرگذار است. چه کسانی تفاوت رنگ ها را بهتر در می یابند، مردان یا زنان؟ جای تعجب نیست که در اغلب موارد پاسخ زنان است. جالب این جاست که بدانید کوررنگی در مردان بیشتر شایع است تا در زنان: ۸ درصد مردان دچار کوررنگی هستند، حال آن که این رقم در زنان ۰/۴ درصد می باشد. تفاوت زیاد است.

کورنگی و ضعف رنگ بینی

کورنگی و ضعف رنگ بینی به طور عمده خاستگاه های ژنتیکی دارند، و اگر چشمان مان فاقد سلول های مخروطی باشد، یا سلول های مخروطی معیوب باشند، یا این که، در برخی موارد، از شمار کمتری از یک نوع سلول مخروطی بهره مند باشد، دچار مشکلاتی در دیدن رنگ خواهیم شد. در شبیه سازی شده ای از انواع کوررنگی در قیاس با دید طبیعی می دهد. شایع ترین شکل کوررنگی، کوررنگی قرمز-سبز است. دلیل آن می تواند نداشتن یا ضعف سلول های مخروطی طول موج متوسط باشد که به آن سبزکوری (Deuteranopia) می گویند، یا از بین رفتن یا معیوب بودن سلول مخروطی طول موج بلند باشد که نام اش را سرخ کوری (Protanapia) می گذارند.

عدم وجود سلول های مخروطی طول موج کوتاه کمتر شایع است، که البته منجر به کوررنگی آبی-سبز شده و به آن آبی کوری(Tritanopia) می گویند. اگر چشم فاقد دو نوع سلول مخروطی باشد دید تکرنگ می شود، که بسیار نادر است. در آخر، اگر چشم دچار فقدان سلول های مخروطی یا از کار افتادگی آنها بوده و تنها سلول های استوانه ای داشته باشد، نتیجه دید تکرنگ (سیاه و سفید) در نور کم و کوری در نور روز خواهد بود.

 

 

شبیه سازی کوررنگی

در شکل زیر، اولین نمودار بینایی عادی و نرمال انسان را نمایش می دهد. نمودار دوم درک رنگ در شرایط کور رنگی قرمز-سبز یا سبزکوری (Deuteranopia) را نمایش می دهد. سومین نمودار شرایط دید چشم اناسن در شرایط سرخ کوری (Protanapia) و در آخر شرایط آبی کوری(Tritanopia) شبیه سازی شده است. این شبیه سازی ها در نرم افزار فتوشاپ انجام شده است.

بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور

شما می توانید کور رنگی قرمز-سبز را در نرم افزار فتوشاپ روی تصاویر خود شبیه سازی کنید. برای این کار از منوی veiw گزینه proof setup رو بزنید. سپس protanopia-type یا Deuteranopia-type را انتخاب کنید.

 

آزمودن بینایی رنگ

به دلیل وجود متغیرهای روانی، جسمانی و عصبی در سامانه ی بینایی. حتی در آنهایی که بینایی رنگشان طبیعی است. تغییرات ظریفی در نحوه ی دریافت ما از رنگ به وجود می آید. آزمون رنگ مانسل، روشی برای آزمودن توانایی ما در تشخیص تغییرات جزئی رنگ است. در این آزمون مجموعه ای از رنگ ها را به طور تصادفی انتخاب و آنها را در عرض تقریبا هشت دقیقه با بهترین نظم ممکن می چینیم. 

برای انجام تست آنلاین تست رنگ مانسل روی لینک کلیک کنید. توصیه می کنیم این تست رو از طریق موبایل انجام ندهید. روی مانیتور کالیبره شده این تست رو انجام دهید.

برای انجام سایر تست های نظیر تست رنگ ایشیهارا روی لینک کلیک کنید.

 

تنظیم رنگ مانیتور

اگر تست رنگ مانسل رو انجام دادین و امتیاز خوبی کسب نکردین نگران نباشید. یکی از دلایلی که باعث می شه شما در این آزمون نتیجه ضعیفی بگیرید، کالیبره نبودن لپ تاپ و یا مانیتور شماست. وقتی مانیتور شما تنظیم رنگ نیست نبایستی انتظار داشته باشی فرق های کوچک بین رنگ ها را به درستی تشخیص دهید. برای همین قبل از تست حتما مانیتور خود را تنظیم رنگ (کالیبره) کنید.

 

جمع بندی بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور 

دیدن رنگ واقعی نشات گرفته از عوامل بسیاری است. اگر خواهان مدیریت رنگ صحیح در حرفه خود هستید بایستی به نکات مهمی توجه کنید. فارغ از یا مانیتور، فارغ از استفاده از کالر چارت در زمان عکاسی، فارغ از کیفیت منابع نوری(CRI) در زمان عکاسی، فارغ از تنظیم رنگ در فتوشاپ، فارغ از ساخت پروفایل ICC برای چاپ، چشم شما هم بایستی در دیدن رنگ های واقعی در حالت ایده آل باشد. لذا توصیه می کنیم برای دستیابی به بهترین تنظیمات رنگ و روشنایی مانیتور به صورت دوره ای تست رنگ را انجام و در کنار این تست، کالیبره کردن لپ تاپ و مانیتور نیز بایستی به صورت دوره ای انجام شود. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص خدمات تنظیم رنگ، با همکاران ما به شماره تماس 02191035705 در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس