چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

3.3/5 - (9 امتیاز)

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم تا رنگ آن شبیه به رنگ در مانیتورمان باشد؟ قطعا این سوال را بارها از خود می پرسید. چه راهکاری برای تنظیم رنگ صفحه نمایش گوشی وجود دارد. آیا علت تغییر رنگ صفحه گوشی سامسونگ طبیعی است؟ برای رفع مسئله تغییر رنگ عکس باید از نرم افزار تنظیم رنگ صفحه نمایش گوشی استفاده کنیم؟ چه فرقی بین تنظیمات گوشی سامسونگ و شیائومی برای تنظیم رنگ وجود دارد؟

در این پست قصد داریم به بررسی علل تغییر رنگ عکس در موبایل می پردازیم و توصیه هایی برای رفع این مشکل جدی خواهیم کرد.

 

رنگ در مانیتور لپ تاپ یا رنگ در موبایل؟

یکی از اصلی ترین سوالات برای شناسایی علل تغییر رنگ عکس این است که ملاک و مرجع اصلی ما برای سنجش واقعی بودن رنگ عکس کدام است؟ آیا مانیتور لپ تاپ رنگ ها را به صورت واقعی نمایش می دهد؟ یا اینکه مانیتور موبایل توانایی نمایش رنگ های واقعی را دارد؟ قبل از پاسخ به این سوال و یافتن راه حل، به بررسی چند فاکتور مشترک و مهم در مانیتور لپ تاپ و صفحه نمایش گوشی می پردازیم.

 

1- نوع پنل 

پنل های مورد استفاده در مانیتور لپ تاپ در حال حاضر شامل پنل TN و پنل IPS و پنل VA است. توانایی این پنل ها به دلیل ماهیت ساختاری، در بازتولید رنگ متفاوت است. اگر به طور خلاصه پنل های مانیتور لپ تاپ را بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم پنل هایی IPS بطور قابل توجهی در باز تولید رنگ و همچنین زاویه به نسبت سایر پنل های عملکرد بهتری دارند.

اما پنل صفحه نمایش موبایل در سال‌های اخیر، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و به همین خاطر انواع و اقسام پنل‌ها با علائم اختصاری مختلف استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به AMOLED، LCD، LED، IPS، TFT، LTPS، LTPO اشاره کنیم.

نمایشگرهای LCD به دلیل استفاده از نور پس‌زمینه معمولا زیر نور مستقیم خورشید عملکرد خوبی دارند اما در زمینه‌ی دقت رنگ نسبت به نمایشگرهای فاقد نور پس‌زمینه، از دقت کمتری بهره می‌برند. نمایشگر LCD گوشی‌های هوشمند معمولا از نوع TFT یا IPS هستند. پنل IPS در زمینه‌ی زاویه‌ی دید عملکرد بهتری دارند و همچنین باید به بازتولید دقیق، صحیح و طبیعی‌تر رنگ‌ها اشاره کنیم.

برای مطالعه کامل موضوع به مقاله هر آنچه درباره‌ی نمایشگر گوشی باید بدانید منتشره توسط دیجی کالا مراجعه کنید.

 

2- پشتیبانی از فضای رنگی استاندارد

بعد از بررسی پنل مانیتور لپ تاپ و صفحه نمایش موبایل، بایستی در خصوص میزان پشتیبانی پنل از فضای رنگی صحبت کنیم. در حال حاضر فضای رنگی Adobe RGB و  sRGB و P3 پرکاربردترین فضای رنگی برای مشاهده دقیق رنگ است. هرچقدر فضای رنگی مانیتور لپ تاپ و صفحه نمایش گوشی به یکدیگر نزدیک باشد، تغییر رنگ عکس در زمان جابجایی عکس از لپ تاپ به گوشی کمتر اتفاق می افتد.

 

3- قابلیت تنظیم رنگ (کالیبراسیون)

یکی از مواردی که برای ایجاد یک مرجع در رنگ می بایست اشاره کرد. قابلیت تنظیم رنگ یا همان کالیبراسیون است. اگر صفحه نمایش امکان و قابلیت کالیبراسیون را نداشته باشد، امکان مشاهده رنگ های واقعی را کاهش می دهد. در حال حاضر امکان کالیبره کردن رنگ موبایل با دستگاه وجود ندارد.

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

4- شرایط نوری مشاهده عکس

از جمله موارد بسیار مهمی که در زمان مقایسه یک عکس در مانیتور های مختلف بایستی رعایت کرد استفاده از یک منبع نوری یکسان و با کیفیت است. یک منبع نوری با شاخص CRI پایین، کاربر را در دیدن رنگ به اشتباه می اندازد. مشاهده عکس در نور طبیعی به دلیل تغییر لحظه ای دمای رنگی منبع نور طبیعی نیز کاربر را در مشاهده به اشتباه می اندازد.

 

5- کنتراست

کنتراست یکی از عوامل تاثیر گذار بر درک کاربر از رنگ است. مانیتور لپ تاپ مناسب برای ادیت عکس کنتراستی بین 1:800 تا 1:1000 است. اما کنتراست در موبایل، به دلیل ماهیت سرگرم کننده این ابزار بسیار متفاوت از شرایط استاندارد مشاهده عکس است.

 

6- سایر موارد

از جمله مواردی که در مشاهده و درک کاربر از رنگ تاثیر گذار است استفاده از طلق های محافظ روی صفحه نمایش موبایل است. یکی از علل تغییر رنگ صفحه گوشی سامسونگ، استفاده از طلق پرایوسی است. همچنین روشن کردن مود مطالعه نیز بر درک کاربر از رنگ تاثیر گذار است.

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

تنظیم رنگ صفحه نمایش گوشی

حال که به عوامل تاثیر گذار بر تغییر رنگ عکس در موبایل پی بردیم. بایستی به دنبال راهکاری برای این سوال باشیم که چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم؟ یکی از راهکارهای پیش رو برای کاهش تغییر رنگ عکس در موبایل، تنظیم فضای رنگی مورد استفاده در برنامه فتوشاپ بر اساس تنظیمات رنگ گوشی است. در این روش، عملا با به صورت معکوس عمل می کنیم و محدودیت های رنگ موبایل را بر روی نرم افزار فتوشاپ اعمال می کنیم. 

ابتدا نگاهی به تنظیمات فضای رنگی در نرم افزار فتوشاپ بیاندازیم. همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید در نرم افزار فتوشاپ، امکان اصلاح مختصات فضای رنگی وجود دارد. برای این کار بایستی مختصات رنگ های آبی، قرمز و سبز صفحه نمایش موبایل را بایستی بدست بیاوریم. و سپس جایگزین این اعداد کنیم.

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

چگونه با دستگاه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

برای ادامه نیاز به یک دستگاه کالیبراسیون مانیتور و نرم افزار تنظیم رنگ مانیتور لپ تاپ داریم. برای این کار ابتدا بایستی نرم افزار i1profiler را دانلود کنیم. نرم افزار کالیبره مانیتور  i1profiler را می توانید از قسمت دانلود همین سایت دانلود کنید. برای این تست ما از دستگاه کالیبره i1Display pro و گوشی شیائومی و لپ تاپ دل مدل 1525 استفاده می کنیم. 

 

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

 

در این مرحله بایستی سه فایل در نرم افزار فتوشاپ با مشخصات 0,0,255 و 0,255,0 و 0,0,255 برای ایجاد سه رنگ اصلی خالص ایجاد کنیم. سپس این سه فایل را به داخل گوشی منتقل می کنیم. در این قسمت با استفاده از نرم افزار i1profiler مختصات این سه رنگ را خوانش می کنیم.

 

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

پس از خوانش اطلاعات سه رنگ اصلی توسط دستگاه کالیبراسیون مانیتور، اطلاعات زیر قابل مشاهده است. همانگونه که مشاهده می کنید مختصات هر سه رنگ بر اساس محور x و y توسط نرم افزار کالیبره مانیتور محاسبه شده است. این اطلاعات به این معنی است که صفحه نمایش موبایل رنگ های خالص آبی، قرمز و سبز را بر اساس توانایی و گستره رنگی صفحه نمایش گوشی شیائومی با چنین مشخصاتی بازتولید می کند.

 

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

تنظیم رنگ نرم افزار فتوشاپ بر اساس مختصات رنگ صفحه نمایش گوشی

در این مرحله می بایست اطلاعات استخراج شده از موبایل را در تنظیمات فضای رنگی نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم. مختصات وایت پوینت رنگ قرمز 0.654 و 0.325 و وایت پوینت رنگ سبز 0.285 و 0.608 و برای رنگ آبی 0.152 و 0.058 است. همانگونه که ملاحظه می کنید تنظیمات خوانش شده از گوشی شیائومی با مختصات استاندارد پیش فرض نرم افزار فتوشاپ تفاوت دارد.

 

 

 

تنظیم رنگ صفحه نمایش گوشی و نتیجه

همانگونه که در شکل زیر مشاهده می کنید تغییر رنگ عکس در زمان انتقال از لپ تاپ به موبایل بسیار کم شده است. رنگ های نارنجی، قرمز، آبی روشن، کرم، صورتی به طور کامل مطابقت و برخی رنگ ها همچنان تفاوت در بازتولید رنگ دارند. فارغ از دلایل مطروحه در بالا در خصوص علل ایجاد تفاوت رنگی، قدیمی بودن لپ تاپ و کوچک بودن گاموت رنگی به نظر یکی از علل اصلی تفاوت برخی رنگ ها می باشد.

 

چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

 

جمع بندی چگونه رنگ صفحه نمایش گوشی را تنظیم کنیم

همانطوری که گفتیم ماهیت و نحوه ساخت پنل مانیتور لپ تاپ و صفحه نمایش گوشی، پشتیبانی از فضای رنگی استاندارد، قابلیت تنظیم رنگ (کالیبراسیون) هر دو پنل، شرایط نوری مشاهده عکس از جمله موارد مهم در ایجاد تفاوت رنگی در مانیتور و گوشی است. از طرفی در حال حاضر، اکثر مشتریان تمایل به دریافت تصاویر خود بر روی گوشی موبایل دارند که با توجه به تخصصی نبودن صفحه نمایش موبایل برای دیدن رنگ صحیح، عکاسان را با چالش جدی مواجه ساخته است. البته این موضوع در گوشی آیفون که به طور کامل از فضای رنگی  P3 و sRGB پشتیبانی می کند تا حدود بسیاری زیادی رفع شده است. 

 

فرهنگ سازی برای مشتری در خصوص تحویل فایل بر روی مانیتور کالیبره شده و عدم اعتماد به رنگ در صفحه نمایش گوشی می تواند تا حدودی این چالش را مدیریت کند. از طرفی کالیبره کردن مانیتور لپ تاپ و تنظیم فضای رنگی نرم افزار فتوشاپ بر اساس گاموت رنگی موبایل، می تواند تا حدود زیادی چالش تغییر رنگ عکس در موبایل را مدیریت کند.

 

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس