چرا مانیتور را کالیبره کنیم؟

فضای رنگی
Rate this post

مقایسه فضای رنگی در عکاسی

شناخت مقوله فضای رنگی برای دستیابی به رنگ صحیح بسیار با اهمیت است. اما این تمام ماجرا نیست. اگر شما از یک مانیتور کالیبره نشده استفاده کنید، عملاَ دانستن این موارد کمکی به شما در مدیریت رنگ نخواهد کرد. نمایش رنگ در مانیتور کالیبره نشده، ضمن هدایت شما به مسیر انحرافی، باعث زمان بر شدن فرآیند ادیت نیز خواهد نمود.

مقایسه فضای رنگی در عکاسی نیازمند آشنایی اولیه با برخی مفاهیم است. اصطلاح فضای رنگی (همچنین به عنوان فضای رنگ نیز شناخته می شود) به طیف رنگ هایی اشاره دارد که می تواند با هر رنگی در یک تصویر نشان داده شود. یک فضای رنگی کل محدوده مقادیر رنگ ممکن برای هر رنگ را پوشش می دهد اما فقط شامل رنگ ها می شود. فضای رنگی به عنوان یک مفهوم برای اولین بار توسط عکاس Erich Schloss در اوایل دهه 1950 مطرح شد. و به عنوان راهی برای درک بهتر و استفاده از رنگ در تصاویرش معرفی شد. تئوریهای فضای رنگی یک تئوری عکاسی نیست، صرفاً یک ایده است که کاربرد آن را می توان در عکاسی به کار برد.

تئوری فضاهای رنگی

تئوری فضاهای رنگی را می توان در زمینه های دیگر مانند ریاضیات نیز به کار برد. به عنوان مثال، می توان از آن برای توضیح اینکه ارزش یک رنگ در مقایسه با رنگ دیگر چقدر است. این تئوری را می توان با استفاده از نمایش فضای رنگی در عکاسی دیجیتال نیز اعمال کرد. یک فضای رنگی (یا مدل فضای رنگی) یک نمایش بصری از ترکیبات رنگی است که می تواند از حسگرهای دوربین دیجیتال مشتق شود. دقت مدل های رنگی تولیدی توسط تئوری فضای رنگی به دقت سنسورهای مورد استفاده توسط دوربین های دیجیتال بستگی دارد.

کالیبراسیون مانیتور

اولین نظریه فضای رنگی فرض می کند که چشم انسان قادر به دیدن نور فرابنفش نیست. بنابراین نور مرئی را نمی توان دید، زیرا توسط چشمان ما از طریق مجموعه ای متفاوت از ادراک درک می شود. لذا پروسه پردازش تصویر در درون دوربین برای درک رنگ و محدوده رنگ ها در مقایسه با محیط های طبیعی انجام می شود. دو روش اصلی برای دستیابی به دقت رنگ وجود دارد. تصحیح رنگ را می توان با معادلات ریاضی یا با اندازه گیری رنگ ها انجام داد. کالیبراسیون رنگ و ثبت تصویر مراحل مهمی در فرآیند دستیابی به دقت رنگ در عکاسی دیجیتال است. کالیبراسیون فرآیندی است که یک تصویر با مقادیر رنگ مشخص را به یک تصویر جدید با همان مقادیر رنگی دقیق تبدیل می کند.

مانیتور کالیبره

برای درک بهتر اینکه از کدام فضای رنگی باید استفاده کنید، ابتدا باید تفاوت بین این دو را درک کنید. AdobeRGB از همه نظر برتر است، زیرا طیف وسیع تری از رنگ ها را نشان می دهد. چقدر بهتر؟ کارشناسان معتقدند که AdobeRGB قادر است تقریباً 35 درصد بیشتر از فضای رنگی sRGB را نشان دهد. اما آیا این موضوع برای یک عکاس بهتر است؟ دقیقاً نه، زیرا دنیا با فضای رنگی sRGB بسیار بیشتر از AdobeRGB کار می کند. با وجود همه اینها، فضای رنگی ProPhoto RGB نیز داریم که وارد زندگی ما می شود. 

فضای رنگی Adobe RGB

فضای رنگی Adobe RGB یک فضای رنگی استاندارد در همه دستگاه‌های چاپ است. (به دلیل قدیمی بودن تجهیزات چاپ در ایران، این موضوع در کشور عزیزمان صادق نیست). بسیاری از عکاسان فکر می کنند که چاپ عکس در فضای رنگی Adobe RGB شبیه به چاپ عکس با رنگ های یک دوربین دیجیتال است. اما ماهیت رنگ در پرینتر و دوربین عکاسی و فرآیند بازتولید رنگ متفاوت هستند. شما هرگز نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید! آنچه می بینید هر چیزی است که از مانیتور کامپیوتر خود دریافت می کنید. اگر از دوربین دیجیتال خود چاپ می کنید، چیزی جز پیکسل ها و رنگ ها روی مانیتور شما نیست.

اگر با فرمت raw عکاسی می کنید. به احتمال زیاد تصویر خود را در فضای رنگی Adobe RGB ویرایش می کنید. این فضای رنگی بهترین فرمت برای ویرایش تصاویر است. هنگامی که با استفاده از یک پرینتر چاپ عکس با پشتیبانی از فضای رنگی Adobe RGB برای چاپ عکس خود استفاده می کنید، نرم افزار به طور خودکار تصویر شما را به فضای رنگی Adobe RGB تبدیل می کند. 

فضای رنگی

وقتی سعی می کنید بفهمید که چگونه فضاهای رنگی خود را برای مطابقت با نرم افزار دیگری تغییر دهید، متوجه می شوید که دو فضای رنگی وجود دارد که به طور گسترده توسط اکثریت قریب به اتفاق عکاسان استفاده می شود. بنابراین اگر واقعاً می خواهید به مدیریت رنگ در عکاسی مسلط شوید، باید با فضای رنگی Adobe RGB و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

فضای رنگی ProPhoto RGB

فضای رنگی ProPhoto RGB خروجی‌ یک دوربین دیجیتال با استفاده از فناوری Realtime Digital Photography کداک می باشد. این گستره بسیار بزرگ و مناسب برای استفاده در چاپ رنگی، با غنا و شادابی بیشتر نسبت به سنسورهای استاندارد YAG یا E-Golden فراهم می کند. اصطلاح RGB یک اصطلاح پرکاربرد در دنیای عکاسی است. RGB نمایش استاندارد تصویر مورد نظر است و در مانیتور های کامپیوتر، چاپگرها، تلویزیون و ماشین های چاپ استفاده می شود.

کالیبره مانیتور

گاموت یک مانیتور دیجیتال، طیف کامل رنگ های ممکن را برای یک مانیتور خاص نمایش می دهد. طیف وسیعی از رنگ های ممکن را در اختیار عکاس قرار می دهد. تا به جای اینکه به حدس و گمان تکیه کند بتواند غنا و شادابی صحنه را به تصویر بکشد. مانیتور با گستره رنگی بالا، ابزاری ارزشمند در هر استودیو عکاسی حرفه ای است. غنا و شادابی تصاویر در فضای رنگی ProPhoto RGB  برای عکاسان حرفه ای بی نظیر است. چه کسی که تازه شروع به عکاسی دیجیتال کرده باشد و چه کسی که سال ها عکاس بوده است، این فضای رنگی می تواند به عنوان یک نقطه مرجع مورد استفاده قرار گیرد. 

فضای رنگی sRGB

بسیاری از عکاسان مبتدی اغلب می پرسند: فضای رنگی sRGB چیست و چگونه می توانی تشخیص داد که یک عکس چاپی یا چاپ هنری یا پوستر به درستی با استفاده از فضای رنگی مناسب چاپ شده است؟ پاسخ به این سوالات در درک تبدیل فضاهای رنگی نهفته است. درک اینکه چگونه یک فضای رنگی به فضای رنگی دیگری تبدیل می شود. و چرا اطلاع از این تبدیل برای موفقیت شما به عنوان یک عکاس بسیار مهم است.

گستره رنگی یک مانیتور استاندارد و یا یک لپ تاپ اغلب به فضای رنگی sRGB محدود می‌شوند. لپ تاپ به سادگی قادر به نمایش رنگ‌ها با وضوح بالاتر نیستند. حتی مانیتورهای امروزی با بالاترین وضوح نمی توانند تصاویر واقعی و با کیفیت را در سطح استاندارد جزئیات نمایش دهند. مانیتور استاندارد معمولاً از یک عملکرد گاما استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تصاویر در تنظیمات نمایشگر بالاتر نرم‌تر به نظر برسند، اما این می‌تواند باعث کاهش جزئی وضوح یا سرزندگی درک شود. بسیاری از سازندگان برای جبران از دست دادن شادابی و ایجاد دید بهتر در حین استفاده از مانیتورهای با وضوح بالاتر، مانیتورهای تخصصی را  با ویژگی گستره رنگی بالا  معرفی کرده اند. 

مانیتور با گستره رنگی بالا، طیف وسیع تری از فضاهای رنگی را نسبت به مانیتور CRT  بازتولید می کنند. 

از چه فضای رنگی برای چاپ عکس و انتشار تصاویر در فضای مجازی استفاده می کنید؟

در حال حاضر پرینتر چاپ عکس مثل اپسون و کنون از فضای رنگی گسترده از sRGB استفاده می کنند. خب این خبر خوبی برای یک عکاس حرفه ای است. اما داشتن اطلاع دقیق از گستره رنگی پرینتر، در زمان چاپ عکس با تغییرات رنگی مواجه خواهیم شود. چاره این کار ساخت پروفایل کاغذ چاپ عکس و یا به اصطلاح کالیبره کردن پرینتر هستش. با این کار تمامی تغییرات رنگی قبل از چاپ عکس قابل مشاهده می شود.

اگر خروجی کار شما در فضای مجازی و وب منتشر می شود فضای رنگی sRGB انتخاب فضای رنگی برای شما است. این راه مطمئنی برای تضمین اینکه عکس های شما در وب عالی به نظر می رسند و همچنان در چاپ دقیق به نظر می رسند، خواهد بود. با این حال، اگر اغلب کار خود را چاپ می‌کنید و پرینتر شما گستره رنگی بالایی دارد، فضای رنگی AdobeRGB ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

کالیبره مانیتور

جمع بندی

شناخت مقوله فضای رنگی برای دستیابی به رنگ صحیح بسیار با اهمیت است. اما این تمام ماجرا نیست. اگر شما از یک مانیتور کالیبره نشده استفاده کنید، عملاَ دانستن این موارد کمکی به شما در مدیریت رنگ نخواهد کرد. نمایش رنگ در مانیتور کالیبره نشده، ضمن هدایت شما به مسیر انحرافی، باعث زمان بر شدن فرآیند ادیت نیز خواهد نمود. در زمان چاپ عکس نیز انتظار می رود این مشکل بیشتر شود. با کالیبراسیون مانیتور و کالیبره کردن لپ تاپ، ضمن کاهش هزینه، خود را در مسر دستیابی به مقوله مدیریت صحیح رنگ قرار دهید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس