تنظیم رنگ پرینتر

5/5 - (4 امتیاز)

چاپ دقیق رنگ

 

تنظیم رنگ پرینتر یکی از چالش های مهم عکاسان، طراحان و افرادی است که در حرفه چاپ دیجیتال مشغول هستند. مدیریت رنگ به ما کمک می کند تا با رعایت و به کارگیری مدیریت رنگ در پروسه عکاسی، طراحی و چاپ، رنگی ایده آل در زمان چاپ داشته باشیم. همانطوری که می دانید برای تنظیم رنگ پرینتر و چاپ دقیق رنگ، فارغ از نوع دستگاه چاپ نیاز به بررسی رفتار چاپگر برای تنظیم رنگ پرینتر داریم. این بررسی صرفا با سخت افزارهای مدیریت رنگ امکان پذیر است. خروجی این فرآیند منجر تهیه پروفایل چاپگر می شود. برای بازتولید دقیق‌ترین و با کیفیت‌ترین چاپ‌ها، باید برای هر ترکیب چاپگر، جوهر و کاغذ، پروفایل‌ icc جداگانه ساخت. پروفایل  icc چاپگر فرآیند بهینه سازی ترکیب خاص جوهر، کاغذ و تنظیمات چاپگر است.

در این مقاله سعی داریم به موضوع ساخت پروفایل icc برای پرینترهای جوهر افشان رومیزی بپردازیم. از جمله روش تنظیم رنگ چاپگر اپسون، مقوله ساخت پروفایل icc در چاپ سابلیمیشن به منظور چاپ روی پارچه، چاپ روی لباس، چاپ روی تی شرت از اهمیت زیادی برخوردار بوده که در مقاله های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

چاپ عکس با کیفیت توسط پرینتر جوهر افشان بدون تنظیم رنگ پرینتر امکان پذیر نیست. لذا آگاهی از تنظیمات چاپگر برای چاپ عکس الزامی است.

 

تنظیم رنگ پرینتر و فرآیند ساخت پروفایل icc

به طور خلاصه، سه مرحله برای ساخت پروفایل icc چاپگر وجود دارد:

1. مجموعه ای از رنگ های هدف یا همان پچ های رنگی را چاپ کنید.
2. آن رنگ ها را با استفاده از دستگاه کالیبراسیون اندازه گیری کنید.
3. نرم افزار یک پروفایل ICC سفارشی برای کاغذ، جوهر و دستگاه چاپ شما ایجاد می کند.

 

نکته مهم قبل از شروع فرایند پروفایل سازی، کالیبره کردن مانیتور است که باید برای دستیابی به چاپ دقیق رنگ، کالیبره شود.

 

1- چاپ نمونه های رنگی

از طریق نرم افزار پروفایل سازی ( در این مقاله به نرم افزار i1 profiler اشاره می کنیم) نمونه های رنگی مورد نیاز را بسته به هدف خود انتخاب کنید. این پچ های رنگی می تواند از 400 تا 6000 عدد، بسته به نیاز شما و گستره رنگی دستگاه چاپ انتخاب شود.

البته قبل از این مرحله باید نوع پرینتر و دستگاه چاپ خود را مشخص کنید. نرم افزار i1 profiler توانایی ساخت پروفایل icc برای چاپ RGB و CMYK را دارد.

 

بسته به نرم افزار ساخت پروفایل، ممکن است بتوانید تعداد نمونه های رنگی مختلفی از نمودارها را انتخاب کنید. تعداد تکه های رنگی به چاپگر و نوع کاغذی که باید استفاده شود بستگی دارد. همچنین، برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف پروفایل امکان چاپ شماره‌های پچ متفاوت را فراهم می‌کنند.

 

فراموش نکنید در زمان تنظیم رنگ پرینتر، برای هر نوع کاغذ(مثل کاغذ مات یا براق) باید پروفایل iCC جداگانه ساخت.

 

2. تنظیمات صحیح در زمان چاپ 

هنگام انتخاب چاپ، باید اطمینان حاصل کنید که تنظیمات درایور چاپگر شما درست است و در آینده زمانی که روی این کاغذ چاپ می کنید، از این تنظیمات استفاده کنید. برخی از موارد کلیدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • قبل از چاپی، نازل را بررسی کنید. این کار را می توان روی هر نوع کاغذی حتی کاغذ کپی ارزان قیمت انجام داد.
  • مطمئن شوید که چاپگر شما کنترل «تطابق رنگ» را در دست دارد. Colorsync را انتخاب نکنید و مدیریت رنگ COLOR MANAGEMENT درایور چاپگر را خاموش کنید.
  • نوع کاغذ مناسب را انتخاب کنید. اگر از کاغذ مارک دار مربوط به سازنده چاپگر استفاده نمی کنید، مارک کاغذ توصیه ای از مناسب ترین نوع کاغذ را برای انتخاب ارائه می دهد.
  • حالت‌های کیفیت و سرعتی را که هنگام چاپ روی این کاغذ استفاده می‌کنید، انتخاب کنید.

 

غیر فعال کردن سیستم مدیریت رنگ برای تنظیم رنگ پرینتر در زمان ساخت پروفایل iCC بسیار حیاتی است.

 

3- اجازه دهید رنگ خشک شود

زمانی می توانید در خصوص چاپ دقیق رنگ اظهار نظر کنید که رنگ روی کاغذ کاملا خشک شده باشد. الان زمان قضاوت است. بنابراین باید قبل از اندازه گیری رنگ ها در نرم افزار از خشک شدن جوهر اطمینان حاصل کنید. ما حداقل 10 دقیقه زمان خشک کردن کاغذ را توصیه می کنیم، اما یک ساعت حتی بهتر است. اگر کاغذ از سازنده چاپگر نباشد، زمان خشک شدن بیشتر معمولا مفید است.

چاپ رنگ دقیق

 

4- دستگاه I1 PRO خود را کالیبره کنید.

برخی از دستگاه های اندازه گیری دارای یک قطعه جداگانه برای کالیبراسیون داخلی هستند، مانند ColorMunki Photo. i1Pro و i1PRO2 دارای تجهیزات کالیبراسیون جداگانه هستند که با دستگاه اندازه گیری منطبق می شوند. این به شما امکان می دهد قبل از شروع فرآیند اندازه گیری، “رنگ سفید” را روی دستگاه کالیبره کنید و از دقت اندازه گیری های خود اطمینان حاصل کنید.

 

کالیبره

5- پچ های رنگی را خوانش کنید

هر ردیف رنگ را اندازه بگیرید. نرم افزار مدیریت رنگ همراه با دستگاه اندازه گیری شما (اسپکتروفتومتر+نرم افزار i1 profiler ) پیشرفت در طول مسیر را به شما نشان می دهد. قبل از اینکه بتوانید پروفایل icc خود را بسازید، باید هر ردیف از هدف آزمایشی خود را اندازه گیری کنید. تصویر زیر نشان می‌دهد که هدف آزمایشی چاپگر را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه همچنین قادر است مانیتور یا پروژکتور شما را کالیبره کند.

 

مدیریت رنگ

 

 

6- یک شرایط روشنایی را انتخاب کنید

راه حل های مدیریت رنگ به شما این امکان را می دهند که شرایط روشنایی را برای پروفایل icc چاپگر خود انتخاب کنید. این باید با شرایط نوری مطابقت داشته باشد که در آن نسخه چاپی مشاهده می شوند. در بیشتر موارد D50 استاندارد (نور روز) خوب است. اگر دستگاه i1Pro یا i1Pro 2 دارید و از نرم‌افزار i1Profiler استفاده می‌کنید، حتی می‌توانید نور محیطی که چاپ شما در آن نمایش داده می‌شود را اندازه‌گیری کنید – در این شرایط مشاهده، دقت رنگ حتی بالاتری را ارائه می‌دهد. 

ساخت پروفایل

 

 

7- برای پروفایل icc ساخته شده نام انتخاب کنید

نامی برای پروفایل icc خود تعیین کنید که به راحتی قابل درک و تشخیص باشد. هنگامی که می خواهید از برنامه انتخابی خود پرینت بگیرید، مکان یابی آن باید آسان باشد تا پروفایل icc اشتباه را روی کاغذ اشتباه اعمال نکنید.

 

8- پروفایل icc را از داخل برنامه فتوشاپ انتخاب کنید

این مهم است که همیشه پروفایل icc را از داخل برنامه فتوشاپ تنظیم کنید و اجازه ندهید چاپگر شما مدیریت رنگ را به عهده بگیرد.

 

9- تاثیر شرایط مشاهده نسخه چاپی در تنظیم رنگ پرینتر

در مقایسه با کالیبراسیون مانیتور، تعیین میزان روشنایی نحوه نمایش یک تصویر دیجیتال، ظاهر بصری یک پرینت با پروفایل icc درست بسیار با شرایط نوری که در آن مشاهده می شود تعیین می شود. پذیرفته شده است که تصاویر هنگام مشاهده در شرایط نور روز و روشنایی تا سطح روشنایی بهینه، بهترین ظاهر را دارند. برای این کار می توانید از اتاقک نور استفاده کنید.

چاپ رنگ دقیق

 

 

جمع بندی

آشنایی و استفاده از ابزار مدیریت رنگ برای دستیابی به چاپ دقیق رنگ خیلی مهم است. تصور کنید سرمایه گذاری زیادی در سایر بخش های حرفه خود کرده اید تا خروجی کار با کیفیت داشته باشید. اما چالش های رنگ، شما را از هدف دور ساخته است. در صورت عدم آشنایی با موضوع مدیریت رنگ برای دریافت خدمات کالیبراسیون لپ تاپ و مانیتور و همچنین ساخت پروفایل icc پرینتر خود را کارشناسان ما 02191035705 در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس