مدیریت رنگ در عکاسی جواهرات

عکاسی جواهرات
4/5 - (5 امتیاز)

عکاسی جواهرات

 

مدیریت رنگ در عکاسی جواهرات بسیار حیاتی است. گرفتن عکس های با کیفیت از جواهرات برای اکثر افراد یک معمای حل نشده است. با این حال، تکنیک‌های ساده‌ای وجود دارد که توسط افراد حرفه‌ای استفاده می‌شود، که حتی عکاسان آماتور نیز می‌توانند از آن‌ها برای به دست آوردن نتایج چشمگیر با حداقل تلاش استفاده کنند. در این مقاله سعی داریم ضمن اشاره به 5 نکته مهم در خصوص عکاسی جواهرات، به طور ویژه به موضوع مدیریت رنگ در عکاسی جواهرات بپردازیم.

 

1- آموزش عکاسی بر اساس حوزه فعالیت

اولین گام برای رسیدن به هدف، آموزش عکاسی است. با توجه به پیشرفت تجهیزات عکاسی، خرید دوربین عکاسی DSLR برای قشر وسیعی از افراد میسر شده است. این موضوع سبب شده فارغ از کیفیت خروجی کار، بر تعداد افراد شاغل در حزوه عکاسی افزوده شود. اما دیر یا زود این افراد به دلیل عدم درک صحیح از عکاسی از بازار کار خارج می شوند. اگر تصمیم به حضور پررنگ در عکاسی جواهرات دارید، آموزش عکاسی یکی از اساسی ترین قدم های شما برای دستیابی به عکس های با کیفیت است. شما می توانید فراخور نیاز در سایر حوزوه های آموزش عکاسی مقدماتی، آموزش عکاسی مدلینگ، آموزش عکاسی پرتره، آموزش عکاسی صنعتی، آموزش عکاسی تبلیغاتی، آموزش عکاسی مواد غذایی نیز شرکت و توانایی خود را افزایش دهید.

آموزش عكاسي جواهرات

از ديدگاه مديريت رنگ آشنايي با عوامل موثر در رنگ در عكاسي در زمان آموزش عكاسي مهم است. تاکنون در خصوص کالرچکر و نحو استفاده از آن برای ثبت صحیح رنگ اطلاعی کسب کردید.

2- خرید دوربین عکاسی و لنز 

در اکثر سایت های عکاسی، مقالات متعددی در خصوص راهنمای خرید دوربین عکاسی و راهنمای خرید لنز دوربین مشاهده کرده اید. اغلب این سایت ها صرفاَ به توضیح آخرین ویژگی های و آخرین تکنولوژی های بکار گرفته شده در دوربین عکاسی و لنز دوربین اشاره کرده و خریدار را به سمت خرید بالاترین مدل سوق می دهند. اما اگر قبل از خرید، حوزه فعالیت خودتون رو انتخاب کرده باشین، خریدی به مراتب به صرفه تر انجام خواهید داد. همیشه الزامی به خرید پیشرفته ترین و جدید ترین نوع دوربین عکاسی DSLR نیست. 

خريد دوربين عكاسي

به طور مثال خرید دوربین قطع فول فریم مزایا و معایبی دارد که می تواند برای عکاسی جواهرات مفید و یا مازاد بر احتیاج باشد. لذا در صورت داشتن دانش کافی قبل از خرید دوربین عکاسی و لنز دوربین، شما را به بهترین گزینه خرید دوربین می رساند. در خصوص لنز دوربین عکاسی نیز این موضوع صادق است. تنوع لنز دوربین عکاسی از بدنه دوربین عکاسی DSLR به مراتب بیشتر بوده و خریدار را در زمان انتخاب گیج می کند. این موضوع باعث می شود خواسته یا ناخواسته تن به خرید بالاترین و گران ترین لنز دوربین عکاسی DSLR بدهید.

 

اگر به دانش کافی در خصوص عکاسی دست یافته اید می دانید که عوامل متعددی بر کیفیت خروجی دوربین عکاسی DSLR و لنز دوربین عکاسی تاثیر گذار است. از دیدگاه مدیریت رنگ فاکتور color response سنسور دوربین عکاسی DSLR قابل مطالعه و بررسی است. این موضوع به نحوه و میزان ثبت رنگ در مدل RGB توسط سنسور دوربین عکاسی DSLR اشاره دارد. این ویژگی حتی در مدل های یک برندی مثل CANON و NIKON و یا حتی SONY می تواند متفاوت باشد.

چقدر با نحوه ثبت رنگ توسط سنسور دوربين عكاسي ديجيتال آشنا هستيد؟

 

3- خرید منبع نوری از جمله فلاش یا نور پیوسته

تصميم گيري در خصوص خريد منبع نوري نيز اگر بدون دانش قبلي باشد٬ منجر به پرداخت هزينه بسيار بالايي براي خريد منبع نوري از جمله فلاش استوديويي و يا نور پيوسته led خواهد بود. فاكتورهاي بسياري در خصوص منبع نوري از جمله شاخص CRI وجود دارد كه مي بايست در زمان خريد به آن دقت كرد.

فلاش عكاسي

قدرت فلاش اولين فاكتور در بررسي منبع نوري است. اينكه چه ميزان قدرت براي فلاش براي شما مناسب است دقيقا به هدف شما از عكاسي برمي گردد. الزاما خريد منبع نوري با بالاترين قدرت٬ بهترين راه نيست. حتي در برخي موراد با توجه به محدوديت هاي موجود در فضاي كاري٬ قدرت بالاي فلاش عكاسي بلاي جان شما خواهد بود.

ميزان تغييرات فلاش يا همان استپ و يا گام هاي نوري كه امكان افزايش يا كاهش در قدرت فلاش است فاكتور بعدي است. هرچه فلاش عكاسي اختيار بيشتري به عكاس در خصوص كنترل نور بدهد٬ گزينه مناسب تري است. قدرت فلاش و يا سار منابع نوري در بالاترين حالت معادل 1/1 يا همان 100% توان دستگاه است. قدرت فلاش مي تواند در گام هاي 1/1 و 1/2 و 1/4 و 1/8 و 1/16 و 1/32 و 1/64 و 1/128 و نهايتا 1/256 كاهش يابد. دز اين حالت فلاش شما توانايي تغييرات در 9 استاپ يا گام نوري را داشته كه مزيت بزرگي به حساب مي آيد.

 

از ديدگاه مديريت رنگ دماي رنگ يا كلوين منبع نوري و همچنين شاخص CRI عوامل مهم و تاثیر گذار بر ثبت رنگ دارد. تا چه میزان با این شاخص ها آشنا هستید؟

4- انتخاب و خرید مانیتور مناسب

در زمان خريد مانيتور براي عكاسي بايستي به چندين فاكتور نگاه كرد. اولين گزينه ابعاد مانيتور است. اينكه كدام سايز مانيتور براي عكاسي جواهرات مناسب است بسته به فضاي كاري شما و نيز نوع عكاسي بستگي دارد. ولي در هر حال سايز مانيتور بين 24 تا 27 اينچ گزينه مناسبي است.

مانیتور عکاسی برند BenQ

وجود پورت هاي HDMI و DISPLAY PORT نیز یکی از مورادی است که می بایست در زمان خرید به آن توجه کرد.

کیفیت تصویر مانیتور یا همان رزولوشن نیز یکی از فاکتور هایی است که می بایست در زمان خرید مانیتور به آن دقت کرد.

یکی از مهمترین موارد در زمان خرید مانیتور برای عکاسی خرید مانیتور با صفحه نمایش مات است. استفاده از صفجه نمایش براق در زمان ویرایش عکس به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

از دیدگاه مدیریت رنگ بازتولید رنگ های واقعی توسط مانیتور بسیار اهمیت دارد. تاکنون وازه کالیبره کردن مانیتور را شنیده اید؟

 

5- به کارگیری مدیریت رنگ در عکاسی جواهرات

موارد ۱-۴ برای شروع کار عکاسی صنعتی و یا سایر شاخه های عکاسی بسیار مهم و اساسی است. اما کافی نیست. حلقه مفقوده در این بین مدیریت رنگ است. اگر در زمان خرید تجهیزات موضوع مدیریت رنگ را در نظر نگرید مثل سایر عکاسان معمولی عمل می کنید و نمی توانید جوابگوی کارفرما در حوزه عکاسی صنعتی باشید.

یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی صنعتی و یا عکاسی جواهرات رنگ است. اینکه رنگ محصول در عکس عینا همانی باشد که در واقعیت است بسیار مهم است.

به طور مثال در عکاسی جواهرات رنگ سنگ های قیمتی یکی از فاکتورهای مشخص کننده قیمت است. به تصاویر زیر نگاه کنید. کدام رنگ سنگ زمرد زیبا تر است؟ کدام رنگ زمرد رنگ اصلی محصول است؟

 

 

 

 

 

پاسخ سوال اول شخصی است. شما می توانید هر کدام از دو تصویر بالا را به عنوان زیباترین رنگ انتخاب کنید. ولی اینکه کدام رنگ سنگ زمرد در کدام عکس با نسخه اصلی برابری می کند متفاوت است؟ به نظر شما چگونه می توانیم به این سوال پاسخ دهیم. به ابزار نیاز داریم؟ چه ابزاری؟

مدیریت رنگ پاسخگوی این نیاز شما در عکاسی جواهرات است. مدیریت رنگ در تمامی مراحل بالا از جمله خرید تجهیزات خرید مانیتور و حتی خرید منبع نوری فاکتوری مهم است که می بایست بررسی گردد. خرید تجهیزات عکاسی بدون بررسی فاکتورهایی مدیریت رنگ خریدی مناسب نخواهد بود.

 

جمع بندی

برای عکاسی حرفه ای از جواهرات نیاز به تجهیزات متناسب با نوع فعالیت و دانش مدیریت رنگ جهت استفاده در فرآیند عکاسی است. خرید تجهیزات گران قیمت فی النفسه خوب است اما همه ی داستان نیست. ثبت عکس و همچنین ثبت رنگ در عکس بدون مدیریت رنگ، به صورت اتفاقی است و امکان تکرار آن وجود ندارد. به همین جهت اگر قصد دارید در حوزه عکاسی جواهرات شروع به فعالیت کنید با یادگیری مدیریت رنگ و کاربرد آن در عکاسی، به سرعت در حوزه عکاسی جواهرات پیشرفت می کنید.

 

 

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس