سرعت شاتر چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

سرعت شاتر چیست

 

سرعت شاتر چیست و چه کاربردی دارد؟

سرعت شاتر چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از سه تنظیمات مهم در آموزش عکاسی و عکاسی حرفه ای، سرعت شاتر یا Shutter speed  است (دو فاکتور دیگر دیافراگم و ISO هستند). اهمیت Shutter speed در عکاسی موجب شده تا پرسش بسیاری این باشد که سرعت شاتر چیست و چه کاربردی دارد؟

سرعت شاتر مسئولیت دو فاکتور را برعهده دارد: تغییر روشنایی عکس و ایجاد جلوه‌های چشمگیر با ثابت یا تار کردن حرکت سوژه عکاسی. در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملی را در مورد سرعت شاتر و موارد مربوط به آن را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.  

 

شناخت کلی | سرعت شاتر چیست

شاتر مانند پرده‌ای در جلوی سنسور دوربین است و تا زمانی که دکمه شاتر دوربین فشرده شود بسته می‌ماند. هنگامی که دکمه شاتر دوربین فشرده می‌شود، پرده شاتر نیز باز خواهد شد و سنسور دوربین عکاسی را به طور کامل در معرض نوردهی قرار می‌دهد. پس از ثبت نور توسط سنسور دوربین عکاسی، پرده شاتر بلافاصله بسته می‌شود و مانع از ورود نور به سنسور خواهد شد. 

 

شاتر چیست

 

آشنایی با سرعت شاتر

سرعت شاتر مدت زمانی محسوب می‌شود که پرده شاتر دوربین باز است و سنسور دوربین در معرض نوردهی قرار می گیرد. در اصل، سرعت شاتر مدت زمانی است که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می‌کند. این عامل چند تأثیر مهم بر فرآیند عکاسی شما می گذارد.

هنگامی که از سرعت شاتر طولانی استفاده می‌کنید (که به عنوان سرعت شاتر آهسته یا slow نیز شناخته می‌شود)، سنسور دوربین عکاسی برای مدت زمان قابل توجهی در معرض نوردهی قرار می‌دهید. اولین اثر بزرگ این کار تاری در ثبت حرکات سوژه است. به همین جهت آشنایی با سرعت شاتر Shutter speed اهمیت دارد.

اگر سرعت شاتر کم باشد، سوژه‌های متحرک عکس شما در جهت حرکت خود تار به نظر می‌رسند. این افکت اغلب در تبلیغات اتومبیل و موتور سیکلت استفاده می‌شود، جایی که حس سرعت و حرکت با محو کردن عمدی چرخ‌های متحرک به بیننده منتقل خواهد شد. در ادامه بحث سرعت شاتر چیست به سایر موارد استفاده از سرعت شاتر می‌پردازیم. در عکس زیر تاثیر سرعت شاتر را می بینید.

 

سرعت شاتر چیست

 

سایر موارد استفاده از سرعت شاتر

سرعت شاتر پایین برای عکاسی از کهکشان راه شیری یا اجسام دیگر در شب و یا در محیط‌های کم نور با سه پایه استفاده خواهد شد. عکاسانی که از مناظر تصویربرداری می‌کنند عمداً از سرعت شاتر طولانی برای ایجاد حس حرکت در رودخانه‌ها و آبشارها استفاده خواهند کرد تا در عین حال سایر اشیا را کاملاً واضح ثبت نمایند.

 

سرعت شاتر چیست

عکاسی با سرعت شاتر پایین جهت ثبت نور چراغ های خودرو ها

 

از سوی دیگر، با افزایش سرعت شاتر می‌‌توان به ثبت تصاویر مناسبی از سوژه‌های در حال حرکت پرداخت. اگر از سرعت شاتر سریع استفاده کنید، می‌توانید تأثیر سرعت بالای اجسام را حذف کنید (مانند پرندگان در حال پرواز یا اتومبیل‌هایی که در حال عبور هستند).

 

سرعت شاتر چیست

 

اگر هنگام عکاسی از قطره آب، از سرعت شاتر سریع استفاده نمایید، هر قطره کاملاً واضح در هوا فریز می‌شود به نحوی که حتی ممکن است برای چشمان ما قابل مشاهده نباشد. تمام موارد فوق با کنترل ساده سرعت شاتر به دست می‌آید. به طور خلاصه، سرعت‌ شاتر سریع حرکت اجسام را فریز می‌کند، در حالی که تکنیک سرعت شاتر پایین در هنگام عکاسی از اجسام متحرک، جلوه‌ای از حرکت را ایجاد خواهند کرد.

 

سرعت شاتر چیست

 

نحوه اندازه‌گیری سرعت شاتر | سرعت شاتر چیست

در ادامه بحث سرعت شاتر چیست باید گفت که سرعت شاتر معمولاً در کسری از ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال، 1/4 به معنای یک چهارم ثانیه است، در حالی که 1/250 به معنای یک دویست و پنجاهم ثانیه (یا چهار میلی ثانیه) پرده شاتر باز بوده و سنسور در حال نوردهی است.

اکثر دوربین‌های DSLR مدرن و دوربین‌های بدون آینه می‌توانند تا سرعت شاتر 1/40001 ثانیه را در سریع‌ترین حالت عکاسی کنند. البته در دوربین عکاسی حرفه ای سرعت‌ شاتر تا 1/8000 ثانیه و حتی سریع‌تر از آن را کنترل نمایند.

از طرف دیگر، طولانی‌ترین سرعت شاتر موجود در اکثر دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه معمولاً 30 ثانیه است. در صورت لزوم، می‌توانید با استفاده از ریموت‌های خارجی از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید. توضیح در خصوص ویژگی 

 

سرعت شاتر چیست

 

 

 

سرعت شاتر و نوردهی

یکی دیگر از تأثیرات مهم سرعت شاتر در عکاسی، بحث نوردهی است که به روشنایی تصویر مربوط می‌شود. اگر از سرعت شاتر پایین استفاده می‌کنید، سنسور دوربین عکاسی شما نور زیادی را دریافت می‌کند و به همین دلیل تصاویر سرعت پایین شاتر کاملاً روشن و یا به اصلاح over exposed خواهند بود.  با استفاده از سرعت شاتر سریع، سنسور دوربین شما تنها در معرض کسری از نور قرار می‌گیرد و در نتیجه عکس تیره‌تری ایجاد می‌شود.

با این حال، سرعت شاتر تنها متغیری نخواهد بود که بر روشنایی یک تصویر تأثیر می‌گذارد. دیافراگم و ISO به همراه روشنایی واقعی صحنه در این زمینه مؤثر هستند. زمانی که در مورد سرعت شاتر تصمیم می‌گیرید، گزینه‌های مختلفی در دسترس شما وجود دارد دارید، اما باید تنظیمات خود را با دقت انتخاب کنید.

 

سرعت شاتر طولانی (long) چیست؟ | سرعت شاتر چیست

سرعت شاتر طولانی معمولاً حدود 1 ثانیه و بیشتر از آن است، اما سرعت شاتر آهسته (slow) می‌تواند به کسری از ثانیه اشاره کند، مانند 1/2 یا 1/4. در ادامه بحث سرعت شاتر چیست به این می‌پردازیم که سرعت شاتر سریع چه کاربری دارد؟‌

سرعت شاتر سریع چیست؟

سرعت شاتر سریع ( fast shutter speed) اغلب به سرعت شاتری گفته می‌شود که به اندازه کافی سریع است تا حرکت اجسام را فریز نماید. به طور معمول، عکاسان هنگام صحبت در مورد افزایش سرعت شاتر دوربین به کسری از ثانیه، مانند 1/250 ثانیه و حتی سریع‌تر از آن اشاره می‌کنند.

 

چگونه سرعت شاتر خود را پیدا کنم؟

سرعت شاتر اغلب در LCD پشت دوربین عکاسی شما به صورت یک عدد کسری نمایش داده می‌شود. اگر دکمه شاتر را تا نیمه فشار داده و سپس دوربین خود را به سمت یک ناحیه روشن‌تر حرکت دهید، عددی که تغییر می‌کند معمولاً سرعت شاتر شما است.

سریع‌ترین سرعت شاتری که می‌توانم روی دوربینم استفاده کنم چیست؟

این مورد به قابلیت‌های دوربین عکاسی بستگی دارد. اکثر دوربین‌های DSLR و بدون آینه می‌توانند با استفاده از شاتر مکانیکی با سرعت 1/4000 ثانیه عکس بگیرند. برخی از دوربین‌های پیشرفته‌تر می‌توانند با استفاده از شاتر های مکانیکی با سرعت 1/8000 ثانیه عکس‌برداری کنند.

چگونه سرعت شاتر را در گوشی خود تغییر دهم؟

در حالی که برخی از تلفن‌های هوشمند امکان تغییر سرعت شاتر را با استفاده از برنامه داخلی گوشی فراهم می‌کنند، اکثر آنها نیاز به نصب یک برنامه دوربین شخص ثالث برای تغییر سرعت شاتر دارند. 

 

شاتر دوربین

 

 

 

سخن پایانی | سرعت شاتر چیست

در این مبحث از آموزش عکاسی سعی کردیم به صورت مختصر به این پرسش که سرعت شاتر چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ دهیم. همان‌طور که گفته شد سرعت شاتر یکی از عوامل تأثیرگذار در نحوه عکاسی است و هر فردی که به عکاسی روی آورده است باید با این تأثیر سرعت شاتر در عکاسی آشنایی کاملی داشته باشد. آموزش سرعت شاتر باید در کلیه مراحل عکاسی جدی گرفته شود.

 

 

نظرات بسته شده است.

enemad-logo
هر سوالی داری بپرس